Kuvailu: Asiointi lääkäriasemalla
Alussa näkyy logo, jossa on teksti: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus. Seuraavaksi näkyy teksti: Asiointi lääkäriasemalla. Mies tulee lääkäriasemalle, tervehtii asiakaspalvelijaa ja istuutuu vastaanottotiskin ääreen. Hän esittää asiansa, mutta asiakaspalvelijan vastatessa ei kuulu tämän puhetta. Mies ojentaa kela-kortin asiakaspalvelijalle ja tämä kirjoittaa tietoja tietokoneelle. Asiakaspalvelija puhuu jälleen jotakin, mutta ääntä ei kuulu. Hän ojentaa kortin takaisin miehelle. Mies nousee ja lähtee kävelemään käytävää pitkin asiakaspalvelijan osoittamaan suuntaan. Mies istuutuu odotustilan sohvalle. Kulman takana, käytävän varrella, istuu toinen mies odottamassa vuoroaan lääkärin vastaanotolle. Lääkäri tulee huoneestaan käytävälle ja kutsuu potilasta nimeltä, mutta lääkärin ääntä ei kuulu. Odotustilan sohvalla istuva mies ei näe lääkäriä, koska lääkäri seisoo käytävällä kulman takana odotustilaan nähden. Lääkäri kutsuu toisen potilaan huoneeseensa. Seuraavaksi videolla näkyy kuinka mies ajaa autoa ja kertoo samalla kokemuksistaan ja erilaisista tilanteista, joihin on kuuroutuneena joutunut. Seuraavaksi asiointitilanne näytetään uudelleen. Mies tulee lääkäriasemalle, tervehtii asiakaspalvelijaa ja istuutuu vastaanottotiskin ääreen. Hän kertoo asiakaspalvelijalle olevansa kuuroutunut ja pyytää tätä puhumaan hitaasti, jotta hän voi lukea huulilta. Mies ojentaa kela-kortin ja asiakaspalvelija kirjoittaa tiedot tietokoneelle. Mies nousee ja menee odotustilaan. Lääkäri kävelee käytävällä istuvan potilaan luo ja kysyy onko tämä Virtanen. Huomattuaan, että tämä on väärä henkilö, lääkäri kävelee kulman taakse odotustilaan ja kysyy siellä sohvalla istuvalta mieheltä, onko tämä Virtanen. Mies nyökkää ja lähtee lääkärin kanssa vastaanottohuoneeseen. Videon lopussa on logo: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus sekä tekstit www.esteeton.fi ja www.hel.fi/helsinkikaikille.
Kuvailu: Palvelutiskin korkeus
Alussa näkyy logo, jossa on teksti: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus. Seuraavaksi näkyy teksti: Palvelutiskin korkeus. Nainen kelaa pyörätuolilla asiakaspalvelutiskin luo. Tiski on matala, joten nainen pääsee hyvin sen ääreen. Tiskin toinen osa on korkeammalla, ja toinen asiakas asioi seisten tiskin ääressä. Vahtimestari ojentaa naiselle paperilomakkeen. Nainen kertoo ajatuksiaan asiakaspalvelutiskeistä ja täyttää lomakkeen. Vahtimestari osoittaa oikean suunnan ja nainen lähtee pois. Videon lopussa on logo: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus sekä tekstit www.esteeton.fi ja www.hel.fi/helsinkikaikille.
Kuvailu: Riittämätön opastus
Alussa näkyy logo, jossa on teksti: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus. Seuraavaksi näkyy teksti: Riittämätön opastus. Vahtimestari kiinnittää asiakaspalvelutiskin lasiseinän sisäpuolelle paperin, jossa on teksti ”Vahtimestari ei ole paikalla. Tiedustelut 09-306 862”. Vahtimestari lähtee pois. Seuraavaksi ulko-ovesta astuu näkövammainen nainen. Hän kävelee valkoista keppiä apuna käyttäen asiakaspalvelutiskille. Huomatessaan, ettei tiskillä ole ketään, hän alkaa tunnustella lasiseinää, mutta ei huomaa lasin takapuolelle kiinnitettyä paperia. Seuraavaksi asiakaspalvelutiskille on saapunut mies, joka myös lukee paperissa olevan tekstin. Tiskille saapuu toinen mies, joka kysyy ”Voinko auttaa?”. Mies kertoo olevansa kuuroutunut, eikä voi soittaa paperissa mainittuun lankanumeroon. Toinen mies ottaa taskustaan matkapuhelimen. Videon lopussa on logo: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus sekä tekstit www.esteeton.fi ja www.hel.fi/helsinkikaikille.
Kuvailu: Lipunmyynnin avustuspainike
Alussa näkyy logo, jossa on teksti: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus. Seuraavaksi näkyy teksti: Lipunmyynnin avustuspainike. Näkövammainen nainen kävelee sisään asiakaspalvelutilaan. Ovet aukeavat automaattisesti. Maassa on automaatille ohjaava opastava raita, jota nainen tunnustelee valkoisella kepillä. Nainen tunnustelee automaattia ja huomaa sen alapuolella olevan pistekirjoituksen ja avustuspainikkeen. Hän painaa avustuspainiketta. Kuuluu merkkiääni, ja hetken kuluttua kuuluu asiakaspalvelijan ääni: Hyvää päivää… Videon lopussa on logo: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus sekä teksti www.esteeton.fi ja www.hel.fi/helsinkikaikille.