7 erivärissssä laatikossa iloisia naisia ja miehiä, osa pyörätuolissa. Keskellä teksti Sopivaa työtä kaikille, jossa o-kirjain on pyörätuoli, jonka käyttäjän kädessä sydän. Kuvituskuva.
21.10.2019
Invalidiliiton Sopivaa työtä kaikille -kampanja käynnistyy maanantaina 28.10. Kampanjan tavoitteena on parantaa fyysisesti vammaisten ihmisten työllistymistä vaikuttamalla muun muassa työnantajien asenteisiin sekä mahdollistamalla työnantajien ja fyysisesti vammaisten työnhakijoiden aikaisempaa tehokkaampi kohtaaminen.

Kampanja kuuluu osana kokonaisuuteen, jossa Invalidiliiton yhteistyökumppaneina Sopivaa työtä kaikille -konseptin kehittelyssä ovat työllistymisen valmennuspalveluja tuottava Spring House Oy, Ammattiopisto Spesia Oy sekä Work Pilots Oy.

– On hienoa päästä tekemään yhteistyötä erilaisten osaajien kanssa yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Yhteisenä tavoitteenamme on löytää uusia kustannustehokkaita toimintamalleja, jotta voidaan muodostaa uudenlaista toimintakulttuuria fyysisesti vammaisten ihmisten työllistymiseen, toteaa työkykypalveluiden johtaja Sanna Salminen Spring House Oy:stä.

Kampanjan alkuna toimii videokampanja, joka on osa Periksen Unelmaduuni -kampanjaa. Invalidiliiton osuus näkyy erityisesti sosiaalisessa mediassa kahden viikon aikana 28.10-10.11. Mediavaikuttaja Juha "Peris" Perälä vierailee kampanjaan liittyvässä videossa Gofore Oyj:ssä. Siellä Peris tapaa muun muassa pyörätuolia käyttävän Tea Latvalan, joka vastaa yrityksessä osaamisen kehittämisestä. Periksen seikkailuja voi seurata sosiaalisessa mediassa hashtagien #periksenunelmaduuni ja #sopivaatyötäkaikille kautta. Juha Perälä osallistuu myös Apuvälinemessuille Tampereella pe 9.11. ja on tavattavissa Invalidiliiton osastolla klo 12–14.

Sopivaa työtä kaikille -kampanja jatkuu ensi keväänä kiertueella ympäri Suomea.

Invalidiliitto on myös mukana työttömyyden vähentämiseen suunnatussa palvelukokeilussa, jonka Helsingin kaupunki, Invalidiliitto sekä Uudenmaan ELY-keskus ja TE-toimisto yhdessä toteuttavat. Invalidiliiton tavoitteena tässäkin kokeilussa on edistää fyysisesti vammaisten henkilöiden työllistymistä.

– Haluamme panostaa Invalidiliitossa voimakkaasti fyysisesti vammaisten ihmisten työllistymiseen. Tärkeää on löytää ihmisille sopiva työ. Työssäkäynti on tärkeä yhdenvertaisuuden kulmakivi, muistuttaa Invalidiliiton pääjohtaja Petri Pohjonen.

Invalidiliitto on kutsunut kokoon asiaa edistämään myös neuvottelukunnan, jonka puheenjohtajana toimii Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen.  Neuvottelukunnassa on mukana edustajia mm. ministeriöistä, työnantaja- ja työntekijäjärjestöistä sekä yrityksistä.

Lisätietoja: asiantuntija Anne Mäki, p. 044 765 1364, anne.maki@invalidiliitto.fi