Pysäkkialueiden täytyy olla helposti hahmotettavia sekä saavutettavia. Pysäkkialueen pitää erottua muusta ympäristöstä, esimerkiksi kulkuväylästä. Lisäksi pysäkin katoksen on oltava kontrastisävyinen odotusalueen pinnan kanssa. Katos valaistaan hyvin.
Pysäkkialueella pitää olla riittävästi tilaa, jotta pyörätuolilla pääsee kääntymään. Odotustilaa voidaan vilkkaimmissa paikoissa rajata kaiteella.
Kulkuyhteys pysäkille on esteetön, kun pysäkille pääsee kulkemaan ilman tasoeroja ja suoraan jalkakäytävää pitkin. Turvallisuussyistä pyörätie kannattaa ohjata kulkemaan pysäkin odostusalueen takaa. Lisäksi on hyvä, jos henkilöautolla, taksilla tai invataksilla pääsee pysähtymään pysäkille. Näin ajoneuvon ja kulkuvälineen vaihtaminen sujuu helposti.
Pysäkkikatoksen täytyy sijaita niin, että pysähtyvän linja-auton etuovi tulee katoksen kohdalle. Linja-auton kulkusuuntaan nähden pysäkkikatoksen etummaisen pylvään minimietäisyys reunatukeen on 1200 mm, kun taas taaemman pylvään minimietäisyys on 1500 mm. Näin varmistetaan, että linja-auton keskiovista avautuva luiska pääsee laskeutumaan pysäkille, ja pyörätuolia käyttävä matkustaja pääsee joko linja-autoon sisään tai siitä ulos.
Pysäkki pitäisi korottaa, kun julkisessa liikenteessä on käytössä matalalattiakalusto. Näin varmistetaan helppo pääsy kulkuneuvoon ja sieltä pois.
Jos pysäkin odotusalue on korotuksen vuoksi pitänyt rakentaa jalankulkuväylää korkeammalle, korotuksen kohdalla täytyy olla suojakaide.
Pysäkillä on oltava sadekatos, ja se on vähintään 1500 mm syvä. Lisäksi hyvästä valaistuksesta on huolehdittava. Pysäkki varustetaan myös opasteilla (pysäkin numero ja nimi) ja penkeillä, jotka on sijoitettu kahdelle eri korkeudelle. Pysäkillä pitää olla myös roska-astia, joka sijoitetaan pysäkkikatoksen ulkopuolelle.
Kalusteiden pitää olla turvallisia. Niissä ei saa olla teräviä osia, tai muita elementtejä, jotka saattavat aiheuttaa törmäys- tai muuta vaaraa.
Kalusteiden mitoituksesta lisätietoa on kerrottuna Puisto, levähdyspaikka ja kasvillisuus -osiossa.
Esteettömän ympäristön suunnitteluohjekortti 7/8 Pysäkkialueet