Palvelun saavutettavuutta ja tilojen esteettömyyttä kannattaa tarkastella yhdessä. Niitä molempia tarvitaan, jotta kaikki ihmiset voisivat käyttää palvelua yhdenvertaisesti. Saavutettavuuskartoituksella ja esteettömyyskartoituksella saatavat tiedot täydentävät toisiaan.
Saavutettavuuskartoituksen tärkein tiedonkeruumenetelmä on haastattelu. Palvelua tarjoavan tahon henkilökuntaa haastattelemalla selvitetään asiat, joista saavutettavuuskartoitus koostuu:
Saavutettavuuskartoituksen tuloksena syntyy kirjallinen raportti. Siihen sisältyy haastattelujen ja havaintojen pohjalta laaditut kehittämisehdotukset palvelun saavutettavuuden edistämiseksi. Raportti on kartoituksen tilaajalle eli palvelun tuottajalle tärkeä työvälinen toiminnan kehittämisessä.
Saavutettavuuskartoituksen tekee koulutettu kartoittaja. Invalidiliiton esteettömyystyö ja Kulttuuria kaikille -palvelu järjestivät yhteistyössä saavutettavuuskartoittajien peruskurssin pilottikoulutuksen keväällä 2018. Koulutus oli ensimmäinen laatuaan Suomessa. Kurssista saatiin erittäin hyviä kokemuksia. Kurssille osallistui 15 saavutettavuuskartoittajaa, joista suurin osa heistä on järjestöjen tai kulttuurialan ammattilaisia.
Lisätietoja saavutettavuudesta Kulttuuria kaikille -palvelun verkkosivuilta.