Mies istuu tietokoneen äärellä. Pyörätuoli vieressä. Kuvituskuva.
Sosiaali- ja terveysministeriö on virkatyönä valmistellut uudistettavan vammaispalvelulain soveltamisalaa koskevan lakiluonnoksen. Tavoitteena on pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmakirjauksen mukaan vammaispalvelulain soveltamisalan täsmentäminen tarkkarajaiseksi. Lakiluonnos oli kevään 2024 aikana lausuntokierroksella ja Invalidiliitto antoi siitä oman lausuntonsa.

Hallitusohjelman mukaisesti uuden vammaispalvelulain voimaantuloa lykättiin 1.1.2025 asti. Näin saatiin aikaa soveltamisalan tarkentamiselle, mutta laki on pysymässä muuten pitkälti keväällä 2023 hyväksytyssä muodossa palvelupykälien osalta. Sosiaali- ja terveysministeriö täsmentää lakiluonnosta lausuntopalautteen perusteella ja hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle alkusyksyllä 2024.

Invalidiliitto katsoo, että lakiluonnos on oikeansuuntainen, mutta täsmennystä tarvitaan, jotta laki varmistaisi parhaalla mahdollisella tavalla tuen ja avun vammaisille ihmisille. Invalidiliitto korostaa lausunnossaan lain tarkkarajaisuutta ja resurssien riittävyyttä, jotta jokainen vammainen henkilö saisi yksilöllisen tarpeensa mukaiset palvelut.

Invalidiliitto esittää lakiluonnoksen sanamuotoihin muutoksia siten, että soveltamisalassa vamman vaikeusasteelle ja etenevyydelle sekä toimintarajoitteen olennaisuudelle annetaan merkitystä lain tasolla. Invalidiliitto katsoo, että tämä selkeyttää sitä, keitä laki koskee. Liitto huomauttaa myös, ettei sosiaalista toimintarajoitetta ole mainittu YK:n vammaissopimuksessa. Siten sosiaalista toimintarajoitetta ei tule mainita lain soveltamisalan perusteluissakaan. Liitto toteaa myös, että lakiluonnoksen sisältämä ihmisen elinkaariajattelu voi aiheuttaa haasteita lain tulkinnassa ja ettei asiakasmaksusääntelyä tulisi lisätä vammaispalvelulakiin. Kehitysvammaisten työtoiminnasta säätäminen olisi vastoin lain tavoitteita pitää laki diagnooseihin sitomattomana. Liitto mainitsee lausunnossaan, että viittaus yhdenvertaisuuslakiin tulisi tehdä.

Invalidiliitto kantoi viime vaalikaudella huolta lakiesityksen epäselvästä sisällöstä ja vammaispalveluihin varattujen resurssien vähyydestä, joiden arvioitiin hankaloittavan lain soveltamista hyvinvointialueilla. Invalidiliiton analyysin lain valmisteluprosessista, uuden lain vaikutuksista sekä tarvittavista korjaustoimenpiteistä voi lukea tästä koosteartikkelista.

Invalidiliitto on ollut vahvasti mukana vaikuttamassa vammaislakien uudistamiseen monen eri hallituskauden aikana. Virallisten työryhmäjäsenyyksien lisäksi Invalidiliitto on tehnyt laajaa vaikuttamistyötä osallistuen virallisiin työryhmiin, antaen virallisia asiantuntijalausuntoja ja käyden epävirallista vuoropuhelua eri sidosryhmäorganisaatioiden kanssa.

Invalidiliiton ydinviesti lainvalmistelijoille on jo pitkään ollut, että jokaisella vammaisella henkilöllä on oltava yhdenvertainen oikeus yksilöllisten tarpeidensa mukaisiin palveluihin. Yksilölliset palvelut mahdollistavat vammaisten ihmisten yhdenvertaisuuden ja oikeuden itsenäiseen elämään.  Lain tulee olla täsmällinen ja tarkkarajainen, jotta se säilyy vammaisten ihmisten erityislakina ja sitä pystytään soveltamaan yhdenvertaisesti kaikilla hyvinvointialueilla.

Invalidiliiton kannanottoja