Käsi joka on laittamassa latausjohtoa kiinni sähköautoon
11.9.2024
Invalidiliitto antoi lausunnon liikenne- ja viestintäministeriölle Kansallisen liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfraohjelmasta. Liitto pitää yhdenvertaisuuden näkökulmasta perusteltuna, että kaikki lataus- ja jakelupisteet tehdään esteettömiksi ja ovat siten kaikkien kansalaisten käytettävissä.

Invalidiliitto pitää koottua tietoa jakeluinfran ja -markkinan nykytilasta selkeänä ja tarpeellisena. Latauspisteiden määrän ja kattavuuden lisäksi tulisi koota tieto latauspaikkojen esteettömyydestä. Invalidiliitossa nähdään perusteltuna, että esteettömyysvaatimusten tulisi koskea myös yksityistä lataus- ja jakeluinfraa.

Invalidiliitto on saanut jäsenistöltään tietoa, että erityisesti pyörätuolia käyttäville ja lyhytkasvuisille henkilöille latauspisteiden painikkeet ja käyttökytkimet voivat tuottaa hankaluuksia. ”Pyörätuolia käyttävä henkilö ei pysty hyödyntämään vapaata latauspaikkaa, jos se on liian korkealla tai pysäköintiruutujen välille ei ole varattu riittävästi tilaa. Talviaikaan esteettömyyshaasteet korostuvat entisestään”, sosiaali- ja terveyspoliittinen asiantuntija Riitta Saksanen tiivistää.

Jakeluinfraa tulisikin arvioida käyttäjäystävällisyyden ja esteettömyyden lähtökohdista. Liitto pitää hyvänä kansallisen liikenteen vaihtoehtoisen käyttövoimien jakeluinfraohjelmaluonnoksen kirjausta, jossa nostetaan esiin konkreettisia seikkoja lataus- ja tankkauspisteiden esteettömyyden varmistamiseksi: ”pysäköintipaikan ympärille tulisi järjestää riittävästi tilaa, eikä latausasemaa tulisi asentaa korotetulle tasolle. Latausaseman painikkeet tai näyttöruudut tulisi olla sellaisella korkeudella, että niitä voi käyttää myös pyörätuolissa istuen. Latauskaapelien ja tankkausletkujen tulisi olla niin kevyitä, että niitä on helppo käsitellä vähemmälläkin voimalla. Myös latausasemien käyttöliittymien olisi oltava esteettömiä.”

Invalidiliitto korostaa lausunnossaan myös YK:n vammaisyleissopimuksen artiklaa 9 (Esteettömyys ja saavutettavuus), jonka perusteella vammaisille henkilöille tulee varmistaa yhdenvertainen pääsy fyysiseen ympäristöön, kuljetukseen, tiedottamiseen ja viestintään sekä muihin yleisölle avoimiin tai tarjottaviin järjestelyihin ja palveluihin.

Invalidiliiton lausunto Kansallisen liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfraohjelmasta