Naispuolinen henkilökohtainen avustaja auttaa pyörätuolissa istuvaa miestä autoon. Kuvituskuva.
10.9.2020
Tampereen kaupunki valmistelee yhdessä Pirkanmaan kuntien kanssa henkilökohtaisen avun palveluiden yhteishankintaa sekä yhteisen palvelusetelin käyttöönottoa. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun henkilökohtaisen avun hankintaa sekä palveluseteliä valmistellaan yhdessä kaikkien Pirkanmaan kuntien kanssa. Asiakirjat ovat olleet kommenteilla. Invalidiliitto on vaikuttanut ja antanut kommenttinsa valmisteluun.

Invalidiliitto on kommentoinut valmistelun asiakirjoja. Pirkanmaan alueen kommentointimahdollisuus kilpailutusasiakirjoihin on hyvä esimerkki vammaisten henkilöiden osallistamisesta heitä koskevaan päätöksentekoon. Vammaisten ihmisten osallistaminen koskee kaikilla hallinnonaloilla ja -tasoilla tehtäviä päätöksiä. Kyseessä on yksi keskeisin YK:n vammaisyleissopimuksen velvoite. Vammaisten ihmisten osallistamisen velvoitteista heitä koskeviin kehittämishankkeisiin on säädetty sopimuksen 4 artiklassa.

- Vammaisyleissopimuksen mukainen velvoite on edellytys kestävien ja hyvien päätösten tekemiselle. Näin iso alueellinen kilpailutus toisen henkilön avusta riippuvaisille tärkeimmästä palvelusta eli henkilökohtaisen avun palvelusta on merkittävä asia. Jokainen haluaa olla osallisena päättämässä ja vaikuttamassa oman elämänsä reunaehtoja säätelevän palvelun kehittämisessä. Toivommekin, että esittämämme huomiot näkyvät myös lopullisissa kilpailutusasiakirjoissa, toteaa Invalidiliiton lakimies Elina Nieminen.

Nyt kommentoitavana olleissa asiakirjoissa on kuvattu palvelukuvaus sekä palvelusetelin sääntökirjan palvelujen sisällöt. Kuvaus sekä sääntökirja ovat luonnoksia.

- On mallikasta, että maakunnassa on halukkuutta yhteistyöhön vammaisjärjestöjen kanssa ja näin voimme olla mukana vammaisten palveluiden yhteiskehittämisessä, toteaa myös Invalidiliiton järjestöasiantuntija Tarja Honkanen.

Pirkanmaan kuntien henkilökohtaisen avun hankinnan tarjouspyynnön tavoitteellinen julkaisuaika on syyskuussa 2020. Palvelusetelin tavoitteellinen käyttöönottoaikataulu on keväällä 2021. Ostopalvelusopimuksen suunniteltu pituus on 1.1.2021-31.12.2023. Lisäksi hankinta sisältää mahdollisuuden toistaiseksi voimassa olevaan optiokauteen. Kilpailutuksessa on suunniteltu käytettävän sote-hankintamenettelyä.

Lue Invalidiliiton vapaamuotoiset kommentit asiakirjoihin.