

Avustamispalveluun kuuluu myös kulkuvälineeseen siirtymisen ohella avustaminen mahdollisten matkatavaroiden kantamisessa. Laivaterminaalien ja lentokenttien avustamispalvelu on tarkoitettu:
Apua saa varmimmin, kun ilmoittaa tarpeesta matkavarauksen yhteydessä suoraan matkatoimistoon tai vaihtoehtoisesti matkayhtiölle. Avun tarve on kuitenkin ilmoitettava viimeistään 48 tuntia ennen lennon lähtöä. 48 tunnin sääntö koskee myös laivaliikennettä. Tätä myöhemmin tehty ilmoitus avun tarpeesta huomioidaan mahdollisuuksien mukaan.
Kerro Ilmoituksen yhteydessä avun tarve ja käytössä olevat apuvälineet. Terminaaleissa on myös saatavilla pyörätuoleja.
Matkayhtiöiden sivuilta löytyy tarkemmat tiedot liikuntavammaisille matkustajille ja mahdollisia avustamiseen liittyviä laatuvaatimuksia, joihin kannattaa tutustua jo matkaa suunniteltaessa. Ohjeet löytyvät helpoiten matkayhtiöiden sivuilta.
Hyvä huomioida: EU:n Vammaiskortti tuli Suomessa käyttöön vuonna 2018. Yhtenäisellä Vammaiskortilla vammaiset ihmiset voivat Suomessa ja muissa EU-maissa todentaa vaivattomasti vammaisuutensa tai avustajan tarpeensa matkustaessaan esimerkiksi julkisilla kulkuneuvoilla ja osallistuessaan liikunta- ja kulttuuritapahtumiin. Lue lisää EU:n vammaiskortista.
Avustavan koiran kanssa joukkoliikenteessä
Juna
EU:n vammaiskortti, näkövammaiskortti sekä pyörätuoli oikeuttavat maksuttomaan saattajalippuun niin VR:n kauko- kuin lähiliikenteen junissa.
Lipun saa vr.fi -verkkokaupasta, asiakaspalvelusta (p. 0800 188 822) tai asemien lipunmyynneistä.
Juna-asemilla on saatavissa avustuspalvelua. Tiedustelut VR Puhelinpalvelusta p. 0800 188 822 (maksuton) viimeistään 24 tuntia ennen matkalle lähtöä. Voit asioida myös VR:n palvelupisteellä rautatieasemalla (ei löydy kaikilta asemilta). Ilmoita muutoksesta mahdollisimman pian, mielellään viimeistään 12 tuntia ennen matkaa.
Esteetön junamatkustaminen - VR
Linja-auto
Matkahuollon aikataulujärjestelmästä löytyvät ne vuorot, joilla käytettävä kalusto on pääosin esteetöntä.
Avustamispalvelut saatavilla Kampin kauppakeskus, kaukoliikenneterminaali.
Mikäli matkustaja tarvitsee avustajaa matkaan lähtiessään, tulee siitä ilmoittaa Matkahuollon asiakaspalvelukeskukseen 36 tuntia aikaisemmin, ennen lähtö- tai saapumisaikaa. Samalla on hyvä ilmoittaa apuvälineestä ja mikäli matkalla on mukana saattaja tai opas- tai avustajakoira. Matkahuollon yhteystiedot; ma-pe klo 8.00-16.00 puh. 020 331 222. Täältä voit varmistaa, onko saattaja oikeutettu ilmaiseen matkaan eli onko linja-autovuoron kokonaispituus vähintään 250 km. Tämä ei tarkoita, että oman matkan tulisi olla näin pitkä.
Linja-autoasemalla on avustajavaraukseen liittyen oltava paikalla puoli tuntia ennen matkan alkamista.
Lue lisää Matkahuollon kotisivuilta.
Laiva
Mikäli matkustaja tarvitsee avustajaa matkaan lähtiessään, tulee siitä ilmoittaa terminaaliin tai laivayhtiöön 48 tuntia aikaisemmin. Kannattaa etukäteen tutustua erityisryhmiä koskeviin laivayhtiöiden palveluihin. Terminaalien ja/tai laivayhtiön tarjoama avustamispalvelu on maksutonta.
Esteetön matkailu Tallink Silja Linen laivoilla. Avustamisen laatuvaatimukset ja esteettömyyden ehdot.
Liikuntarajoitteiset matkustajat (Viking Line). Esteettömyysehdot - Liikuntarajoitteiset matkustajat (Viking Line)
Lentokone
Lentoasemat ovat Suomessa hyvin esteettömiä ja yleensä kaikkiin matkustajatiloihin pääsee esteettömästi ja käytettävissä on useita esteettömiä wc-tiloja. Lennon lähtöportilla kannattaa olla hieman ennen tarkastuskorttiin merkittyä koneeseen nousun alkamisaikaa. Eri lentoyhtiöillä voi olla hieman toisistaan poikkeavia käytänteitä, joten tärkeiden asioiden toimivuus on hyvä tarkentaa etukäteen.
Mikäli matkustaja tarvitsee avustajaa matkalle lähtiessään avustajapalvelun voi varata matkatoimiston kautta tai lentoyhtiöltäsi vähintään 48 tuntia aikaisemmin. Avustamispalvelu kentillä on maksutonta. Vammaisten ja liikkumisesteisten palvelut (Finavia)
Esteettömän lentomatkustamisen tietopaketti (Finnair)
Esteettömyysasioissa kannattaa ottaa suoraan yhteyttä matkanjärjestäjään. Matkatoimistojen virkailijat mielellään auttavat ja voivat olla suoraan yhteydessä majoituskohteeseen ja tiedustella matkakohteen esteettömyydestä ja erilaisten apuvälineiden käyttömahdollisuudesta.
Lisäksi kannattaa lähestyä suoraan mahdollisia paikallisia, valtakunnallisia vammaisjärjestöjä, jotka usein osaavat myös kertoa lisätietoja.
Sivu päivitetty 28.2.2025