kuvituskuva.
29.5.2024
Monelle Invalidiliiton jäsenyhdistyksen jäsenelle aluetapahtumat ja -tilaisuudet ovat merkityksellisiä. Niissä he voivat tavata alueen vanhoja tai uusia tuttuja, mikä ei välttämättä olisi muuten mahdollista. Alueiden ja yhdistysten tapahtumat ovat tärkeitä yksinäisyyden ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi.

Tapahtumissa pyritään varmistamaan esteettömyys ja järjestämään yleisavustajat. Kimppakyydit voivat joillekin mahdollistaa osallistumisen, ja järjestävätpä jotkut yhdistykset ihan linja-autokuljetuksenkin. Oman yhdistyksen porukassa on muutenkin turvallista lähteä.

Toteutuneet tapahtumat saaneet kiitosta

Kaakkois-Suomen alueella järjestetään tänä vuonna kolme eri teemalla olevaa aluetapahtumaa. 12.5.2024 kokoonnuttiin Marjolaan viettämään yhteistä lauantaita. Verkostojen perinteitä muutettiin sen verran, että nais- ja miesverkosto kokoontuivat samanaikaisesti eri tiloihin oman asiapitoisen ohjelmansa pariin. Iltapäivällä kokoonnuttiin yhdessä tulen ja lettukahvien äärelle. Tilaisuuteen osallistui jäseniä yhdeksästä eri yhdistyksestä ja valtakunnallisten yhdistysten jäseniä. Syyskuussa aluetilaisuus järjestetään Pajulahdessa, jolloin jäsenistöllä on mahdollisuus kokeilla erilaisia soveltavan liikunnan muotoja. Kolmas tapaaminen liittyy vaikuttamiseen ja järjestetään Kotkassa yhdistyksen vuosipäivien yhteydessä.

Lounais-Suomen iLoStu-aluepäivää vietettiin Harjavallassa 18.5.2024. iLoStu-aluepäivään osallistui toistasataa jäsentä lähes kaikista Satakunnan ja Varsinais-Suomen invalidiyhdistyksistä, mikä mahdollisti lukuisia kohtaamisia. Harjavallan vapaaehtoiset olivat järjestäneet monenlaista ohjelmaa, asiapitoisia puheenvuoroja ja virkistystä.
- Tunnelma oli ihanan rento ja tangokuninkaan tahdissa oli mukava jammailla. Parasta tietty vanhojen tuttujen tapaaminen. Järjestelyt 10+. Kiitos Harjavalta!”, Rauman yhdistyksen puheenjohtaja kiitteli.
Myös Uudenkaupungin puheenjohtaja yhtyi näihin sanoihin ja antoi maininnan myös yllätysohjelmalle. Tämä yllätysjumppatuokio sai hymyn huulille monille muillekin.

Svenska region on toimintaa kaksi- ja ruotsinkielisille yhdistyksille ja jäsenille. Viime vuosina tapahtumia ovat järjestäneet aktiivisesti Karjaan ja Tammisaaren yhdistykset. Karjaalla vietettiinkin kevätjuhlaa myös 18.5.2024. Sinne oli kutsuttu myös muita Etelä-Suomen yhdistyksiä, ja lopulta tilaisuudessa oli yhteensä yli 60 osallistujaa. Lisäksi Tammisaaren yhdistys järjestää perinteisesti 6.11. ruotsalaisuuden päivän tilaisuuden.

Alueilla kokoonnutaan myös kesällä

Valtakunnallisten yhdistysten yhteinen tapaaminen on kesäkuussa Kuopiossa. Yhdistysten edustajat saavat mahdollisuuden vertaiskeskusteluun sekä yhteiseen pohdintaan liittyen hyvinvointialueella vaikuttamiseen.

Lapin aluetapahtumaa vietetään lauantaina 8.6.2024 Tornion Joentalolla, joka sijaitsee aivan Tornionjoen ranta-alueella. Lapissa matkat ovat pitkiä ja aluetapahtumaan tullaan eri puolilta maakuntaa aina Sodankylästä saakka. Vastuuyhdistyksenä toimii tänä vuonna Tornion Invalidit.

Etelä-Suomen kesäpäivää vietetään 15.6.2024 Tuusulan Onnelassa. Tapahtuma toteutetaan pitkälti Järvenpään Seudun invalidien voimin.

Länsi-Suomen yhdistysten yhteistä kesäpäivää vietetään tänä vuonna Vaasassa elokuun puolivälissä 17.8. Paikkana toimii kauniissa vehreässä ympäristössä meren rannalla sijaitseva Vaasanseudun invalidien kesäkoti Koivula. Paikallinen yhdistys vastaa myös päivän virkistävästä ja yhdistystoimijoiden kohtaamista mahdollistavasta ohjelmasta.

Pohjois-Savon aluetapahtuma järjestetään Kiuruvedellä 29.8.2024.

Oulu-Kainuun alueen yhdistykset kokoontuvat Rokualle elokuun viimeisenä viikonloppuna. Tapahtuma on perinteisesti koonnut huiman määrän osallistujia, viime vuonnakin paikalla oli liki 140 jäsentä. Tänä vuonna ohjelmaa ovat järjestämässä Pudasjärven, Oulaisten, Himangan ja Raahen yhdistykset. Lisäksi Oulu-Kainuun alueen perinteinen neljän yhdistyksen Boccia-turnaus pidetään kesäkuussa Oulaisissa ja viisi yhdistystä kokoontuu rypästapahtumaan Reisjärvelle heinäkuussa.

Kaikkiin Invalidiliiton tapahtumiin pääset tutustumaan tapahtumakalenterista.

Invalidiliiton toiminta alueilla

Invalidiliiton yhdistys- ja aluetoiminta on jaettu kahdeksaan alueeseen. Jokaisella alueella työskentelee järjestöasiantuntija, joka vaikuttaa alueellisesti ja tukee jäsenyhdistysten toimintaa. Lisäksi yhteistoimintaa on valtakunnallisilla sekä kaksi- ja ruotsinkielisillä yhdistyksillä. Alueilla järjestetään yhdistysten vaikuttamis- ja vertaistuellista yhteistoimintaa kullekin alueelle ominaisella tavalla. Kaikilla alueilla järjestetään aluepäivät. Päivät mahdollistuvat liiton rahoituksella ja yhdistysten aktiivisten vapaaehtoisten toimesta, jotka järjestävät tilat, tarjoilun ja ohjelman. Kun yhdistykset vuorottelevat järjestämisvastuuta, järjestelyt eivät kuormita liikaa vain tiettyjä yhdistyksiä, paikkakunnat vaihtelevat ja päivien ohjelma on aina järjestäjän näköistä tarjoten vaihtelua myös osallistujille.