Kuvassa ihonväriltään, sukupuoleltaan ja toimintakyvyltään erilaisia ihmisiä, jotka heiluttavat sateenkaarilippuja ja kannattelevat isoa sateenkaarisydäntä. Uudistetuissa sateenkaarilipuissa on kaikkia vähemmistöjä kuvaava raita.
14.6.2023
Manse Pride -viikko kutsuu yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon kannattajat Tampereelle 12.–17.6.2023.

Pride-viikon järjestelyistä vastaavat Sinuiksi ry (entinen Pirkanmaan Seta) ja Tampereen kaupunki. Viikko huipentuu yhdenvertaisuusmarssiin ja pääjuhlaan lauantaina 17.6. kello 14:30. Myös Invalidiliitto on mukana!

Pride tarkoittaa maailmanlaajuista liikettä ja filosofiaa, jonka mukaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt voivat olla ylpeitä seksuaalisesta suuntautumisestaan ja sukupuoli-identiteetistään. Pride-kulkueilla juhlistetaan sateenkaarevia ihmisiä ja sateenkaariliikettä ympäri maailmaa, myös eri puolilla Suomea. Manse Pride -viikon tämän vuoden teemana on Ihmisinä yhdessä.

Turvallinen tila mahdollistaa osallistumisen

Invalidiliiton toimintaan on hiljattain luotu Turvallisen tilan periaatteet, joiden toivotaan leviävän myös yhdistyksiin. Turvallisempi tila on otettu käyttöön myös kuntatasolla. Tampereen kaupunki esittelee turvallisemman tilan periaatteitaan Manse Pride -viikon torstaina Tampereella toimiville yhdistyksille ja järjestöille.

Turvallisemmalla tilalla pyritään siihen, että jokainen uskaltaisi osallistua omana itsenään; saisi esimerkiksi päättää itse, minkä verran kertoo omasta seksuaalisesta suuntautumisestaan tai vammaisuudestaan. Miesoletettu vertaisryhmänvetäjä voi pukeutua hameeseen ilman pelkoa syrjityksi tulemisesta. Pilkallisiin puhetapoihin, kuten vitsailuun jostain ihmisryhmästä, puututaan systemaattisesti.

Invalidiliittoon, kuten kaikkiin yhteisöihin, kuuluu jäseniä, työntekijöitä ja toimijoita, joilla on kokemusta elämästä kahdessa tai useammassa vähemmistössä.

"Turvallisen tilan periaatteilla viestimme, että haluamme kutsua toimintaamme monenlaisia ihmisiä. Emme pelkästään suvaitse, vaan kunnioitamme ihmisten moninaisuutta. Turvallinen tila saattaa olla ratkaiseva osallistumisen mahdollistaja erityisesti heille, jotka ovat kokeneet elämässään syrjintää tai kiusaamista monella perusteella", kiteyttää Milla Ilonen, Invalidiliiton Sisä-Suomen järjestöasiantuntija.

Liittolaisia tarvitaan!

Invalidiliiton Manse Pride -tapaaminen ei ole kohdennettu vain Invalidiliiton jäsenille, vaan mukaan ovat tervetulleita eri tavoin vammaiset ja vammattomat henkilöt, jotka kannattavat yhdenvertaisuutta ja ihmisoikeuksia. Esteetöntä rakkautta -teema mahdollistaa liittolaisuuden.

"Liittolaisuus voi olla esimerkiksi sitä, että joku vammaton henkilö alkaa edistää omalla toiminnallaan ja valinnoillaan esteettömyyttä; jättää menemättä tilaisuuksiin, joihin ei pääse pyörätuolilla tai huomauttaa yrityksiä esteellisistä liiketiloista. Yhdenvertaisen rakkauden kehyksessä liittolaiset jakavat ajatuksen, että seksuaalioikeudet kuuluvat kaikille, myös meille vammaisille ihmisille", sanoo Ilonen.

Tutustu Manse Pride -viikon ohjelmaan osoitteessa mansepride.fi ja sosiaalisessa mediassa @mansepride.