kuvituskuva.
16.10.2024
Invalidiliitto keräsi jälleen tietoa esteettömyyden toteutumisesta kesätapahtumissa. Reilu puolet kyselyyn vastanneista oli kokenut haasteita tapahtumien esteettömyydessä. Tänä vuonna kritiikkiä saivat mm. tapahtumalippujen ostamiseen liittyvät käytännöt ja esteettömien pysäköintipaikkojen puute.

Esteetön tapahtumakokemus alkaa jo paljon ennen itse tapahtumaa. Sen lisäksi, että haemme tietoja esimerkiksi tapahtumassa esiintyvistä artisteista tai kesäteatterien ohjelmistosta, monet meistä tarvitsevat tietoja myös tapahtuman esteettömyydestä. Saatavilla oleva etukäteistieto voi ratkaista sen, lähdemmekö varaamaan lippuja tapahtumaan tai suunnittelemaan kesäreissua tapahtumapaikalle vai emme. Syyskuun lopussa päättynyt, kesätapahtumien esteettömyyttä kartoittanut Mitä mieltä -kysely paljasti, että tapahtumista ennakkoon saatavilla olevien esteettömyystietojen puute hankaloittaa tai estää monien osallistumisen erilaisiin tapahtumiin.

Myös lippujen ostaminen vaatii usein, erästä kyselyyn vastannutta lainaten, lehmän hermoja. Mikäli tarvitset lipun pyörätuolille tai rollaattorille sopivalta paikalta tai haluat varata lipun myös avustajallesi, voi edessä olla soittorumba palvelunumeroon kätevän nettivarauksen sijaan. Tapahtumajärjestäjien olisikin tärkeää olla vaikuttamassa myös lippujen varaus- ja myyntikäytäntöihin, sillä järjestelmien toimimattomuus tai heikko saavutettavuus voivat jättää osan ihmisistä tapahtuman ulkopuolelle.

Tapahtumapaikoilla mainintoja saivat mm. esteettömien autopaikkojen ja wc-tilojen puutteet sekä hankalakulkuiset reitit, joista osa aiheutui tapahtumapaikan ympärillä olevien työmaiden väliaikaisjärjestelyistä. Myös kulkureiteillä olevat liian kapeat tai jyrkät luiskat sekä oheispalvelujen, kuten ravintolapalvelujen esteettömyyshaasteet saivat mainintoja kyselyssä.

Invalidiliitto kiittää kaikkia kyselyyn vastanneita arvokkaista palautteista! Saadut palautteet välitetään tapahtumajärjestäjille huomioitavaksi ensi kesän tapahtumien suunnittelussa.

Esteettömän tapahtuman tarkistuslista (pdf)