”Meille on erittäin tärkeää, että omassa toimitilassamme sekä rakennuttamissamme ja omistamissamme rakennuksissa ihmisten on hyvä ja helppo olla. Kiinnitämme paljon huomiota tilojen esteettömyyteen – haluamme varmistaa, että jokainen pääsee kotiinsa, työpaikalleen tai vaikkapa kauppakeskuksiin”, Ilmarisen rakennuttajapäällikkö Niina Nurminen tiivistää.
Esteettömyystyön Nurminen näkee pitkäjänteisenä prosessina, jossa on monta osatekijää. ”Oleellista on, että esteettömyyssuunnitelma tehdään jo ennen kuin haemme lupaa rakentaa tai remontoida, eikä vasta sitten, kun työt ovat jo käynnissä. Esteettömyydessä täytyy huomioida aina kokonaisuus, jotta tilan käyttäjä pääsee liikkumaan mahdollisimman vaivattomasti. Esimerkiksi asuntorakentamisessa emme suunnittele esteettömäksi vain asunnon pohjaratkaisua, vaan lähdemme siitä, miten tontille pääsee, miten tontilta mennään rakennukseen sisälle, ulko-ovelta mahdollisiin yhteisiin tiloihin ja edelleen sisään asuntoon.”
Rakennuttajapäällikkö ei näe esteettömien tilojen toteuttamisen tiellä suuria haasteita. ”Remontoitavissa tiloissa voi toki olla jotain rakenteita, joita ei voi muuttaa, mutta niihinkin voi löytää ratkaisuja. Liikkumisen lisäksi asunnoissa ja toimitiloissa on tärkeää, että ne voi kalustaa eri tavoilla, sitä prosessia olemme hioneet todella paljon. Haluamme rakentaa sellaisia koteja, että muuttuva elämäntilanne ei olisi este jäädä omaan kotiin.”
Invalidiliiton tekemän esteettömyyskartoituksen pohjalta Ilmarisen toimitalossa on tehty useita parannuksia ja kehitystyötä tehdään jatkuvasti. ”Esimerkiksi sisääntuloporttien aukioloaikaa muutettiin niin, että portista ehtii sisään myös apuvälineitä käyttäen, pysäköintihalliin lisättiin esteettömiä pysäköintipaikkoja ja kaikkiin työskentelykerroksiin remontoidaan parhaillaan esteettömät WC-tilat. Opasteita on myös parannettu, tehty omat verkkosivut saavutettaviksi ja henkilöstölle on tarjolla koulutusta saavutettavuudesta”, Nurminen luettelee.
Ilmarisen vastuullisuutta käsittelevässä Kestävän liiketoiminnan painopisteet -kestävyysohjelmassa todetaan, että yhtiöllä on paljon ja hyvin erilaisia asiakkaita, joiden yhdenvertainen palvelu on asiakastyön lähtökohta. ”Esteetön asiointi ja saavutettavat palvelut kuuluvat kaikille, ja se on myös tärkeää tuoda esille. Verkkosivuston rakennetta, sisältöä ja esitystapaa on muokattu niin, että sivuston käyttö olisi kaikille mahdollisimman helppoa ja ymmärrettävää. Turhat esteet ja kapulakieli on karsittu sisällöistä pois. Yhdenvertaisesta kohtelusta viestii myös verkkosivuillamme oleva Yhdenvertaista palvelua kaikille -merkki”, Niina Nurminen kertoo.