Puisen reen päällä seisomassa ihminen josta näkyy kuluneet nauhalliset talvikengät ja mustia housuja. Maa lumessa.
13.3.2018
Töölön tapaturma-aseman toimialajohtaja Jaakko Pajarinen sanoi helmikuussa Helsingin Sanomissa, että liukastuminen on tapahtumana niin äkkinäinen, ettei siinä ehdi miettiä asentoa.

Onko näin? Voiko liukastumisonnettomuuksia välttää ollenkaan?

– Hyvällä tasapainolla voidaan liukastumistapaturmassakin mahdollisesti välttää kaatuminen. Hyvä tasapaino edesauttaa asennon korjaamisessa ja pystyssä pysyminen on helpompaa, kommentoi puolestaan Oulaskankaan sairaalan kliinisen hoitotyön asiantuntija Petra Ukonsaari.

Ukonsaari ja kaksi fysioterapiaopiskelijaa olivat kertomassa tasapainon tärkeydestä ja harjoituttamassa sitä Oulaisten Seudun Invalidien jäsentapaamisessa.

– Jos ajatellaan liukkaita kelejä ulkona, hyvä tasapaino yksistään ei riitä. Kaatumisten ennaltaehkäisyyn tarvitaan lisäksi hyvät ja pitävät kengät (nastoilla) sekä mahdollisesti apuvälineitä, kuten potkuri tai rollaattori, avuksi, Ukonsaari jatkaa.

Oulaisten Seudun Invalidien jäsenet osallistuivat innokkaasti tasapainoharjoituksiin.

– Tasapaino vaikuttaa myös ulkona kävelemiseen. Jos sinulla on hyvä tasapaino, et liukastu niin herkästi ulkonakaan, sanoo Oulaisten Seudun Invalidien sihteeri Maaret Räisänen.

Kaupungin talvikunnossapito saa Räisäseltä kiitosta.

– Täällä on ollut yllättävän hyvät kelit. Täällä on hyvin hiekoitettu kevyen liikenteen väylät. Painotamme jäsenillemme nastojen hankkimista, Maaret Räisänen sanoo

Oulaisten Seudun Invalidien jäsenet liikkuvat talvella rohkeasti ulkona, osa pyörälläkin.

Tasapainoa voi treenata

Jo hyvin yksinkertaisillakin harjoitteilla voi treenata tasapainoa. Ukonsaari nostaa esimerkiksi erilaiset palloilulajit, tanssi tai vaikka vain käveleminen suoran viivan päällä.

– Lihaskuntoharjoitteet, kuten tuolijumppa tai kyykkääminen edesauttavat tasapainonhallinnassa, kun eri lihasryhmät aktivoituvat. Tärkeintä kaatumisten ennaltaehkäisyssä on tasapainon harjoittaminen, tarkoituksenmukaiset kengät ja apuvälineet ja niiden oikeanlainen käyttö sekä etenkin ikääntyneillä ja liikuntarajoitteisilla henkilöillä myös ympäristön huomiointi, sanoo Ukonsaari.

Netistä löytyy paljon ohjeita ja vinkkejä kaatumisten ennaltaehkäisyyn ja tasapainoharjoitteita. Esimerkiksi Selkäkanavalta ja UKK-Instituutin sivulta löytyy erilaisia tasapainoharjoituksia.

Missä on Suomen liukkain kylä? Osallistu kilpailuun

Oletko sitä mieltä, että sinun kotipaikkakuntasi, asuinalueesi tai vaikka kaupunginosa jossa käyt töissä, on Suomen liukkain? Ota kuva paikasta, jossa meinasit liukastua pahasti ja jaa kuva haluamassasi sosiaalisen median kanavassa (Instagram, Facebook tai Twitter) ja lisää mukaan tunnisteiksi paikan nimi, #pääkallokelit #loppuliukastumisille @invalidiliitto @pistesarjat. Kaikkien kisaan osallistuneiden kesken arvotaan Icebug-nastakengät. Lisäksi Pistesarjat Oy lahjoittaa sulanapitokaapelit Suomen liukkaimman kylän rakenteilla olevaan julkiseen kohteeseen. Kilpailuaikaa on 31.3.2018 saakka.