kaavoitus rakentamislaki herokuva
26.6.2024
Lausunnossaan Invalidiliitto muistuttaa, että poliittisesta tilanteesta riippumatta, ihmisoikeuksista ei voida tinkiä.

Ympäristöministeriö pyysi lausuntoa asetusluonnoksesta, joka koskee rakennuksen esteettömyydestä annetun valtioneuvoston asetuksen eli esteettömyysasetuksen 1§:n muuttamista. 1§:ssä säädetään asetuksen soveltamisalasta.

Toukokuussa julkaistussa Esteettömyysasetuksen toimivuusarvioinnissa esitetään monia suosituksia, joiden avulla asetuksessa havaittuja epäkohtia voitaisiin korjata. Arvioinnissa esille tulleet haasteet liittyivät mm. asetuksen soveltamisalaan ja epäselvyyteen siitä, milloin ja millä edellytyksillä vaatimuksista voidaan poiketa. Lisäksi katsottiin mm., että yksittäisten pykälien soveltamista olisi syytä tarkentaa. Vaikka ympäristöministeriön lausuntopyynnössä ei otettukaan kantaa asetuksen muuttamiseksi, Invalidiliitto esittää esteettömyysasetukseen tehtävän muutoksia, joita toimivuusarvioinnissa suositellaan.

Invalidiliitto muistuttaa, ettei ihmisoikeuksien toteutumisesta voida tinkiä, ja kannustaa ympäristöministeriötä pitämään kiinni YK:n vammaisyleissopimuksen (Artikla 9, esteettömyys ja saavutettavuus) sekä yhdenvertaisuuslain (5§) tavoitteista. Invalidiliitto myös odottaa ympäristöministeriön käynnistävän prosessin esteettömyysasetuksen päivittämiseksi.

Invalidiliiton lausuntoon
Esteettömyysasetuksen toimivuusarviointi