Kimalainen kukkakedolla
5.6.2024
MUST (multispecies transitions), monilajinen siirtymä, on hanke luonnon monimuotoisuuden turvaamiseksi. Hanke haastaa luopumaan ajatusmallista, että ihminen hallitsee muuta luontoa ja että luonto olisi vain resurssi ja pääoman lähde. Tarvitsemme sekä toisiamme että luontoa voidaksemme kaikki hyvin.

MUST-hankkeen visiona on mahdollistaa monilajinen siirtymä kohti elämäntapaa, jossa ihmisen ja muiden lajien hyvinvointi nähdään itseisarvoisina ja toisiaan tukevina. Hankkeen aikana etsitään tapoja tehdä näkyväksi ja poistaa epätasa-arvoa eri ihmisryhmien, luonnon muiden lajien sekä eri populaatioiden välillä. Monilajisen siirtymän edistämiseksi luodaan käsitteistöä, tietoa ja käytännön työvälineitä, jotka antavat eri kohderyhmille, kuten opettajille, kaupunkisuunnittelijoille ja päätöksentekijöille mahdollisuuden vertailla eri lajien välisiä suhteita. Hankkeen tavoitteena on löytää yhteiskunnallisiin ongelmiimme ratkaisuja, joiden ansiosta kaupunkialueiden sosiaalinen ja ekologinen kestävyys perustuisi sekä ihmisten että muiden lajien yhtäaikaiseen huomioimiseen.

Hanke jakautuu useaan eri aihekokonaisuuteen ja Invalidiliitto on kumppanina sosiaalinen oikeudenmukaisuus ja koulutus -osiossa. Alustavissa keskusteluissa löydettiin monia potentiaalisia yhteistyömahdollisuuksia ja aiheita, joissa Invalidiliiton ja MUST-hankkeen intressit kohtasivat. Yksi tällaisista asioista oli kaupunkien viheralueet, jotka ovat tärkeitä paitsi luonnon monimuotoisuuden, niin myös kaupunkiympäristöissä asuvien ihmisten kannalta. Helposti saavutettavat lähivirkistysalueet mahdollistavat yhdenvertaiset luontokokemukset ja luonnossa olemisen hyvinvointia edistävät vaikutukset meille kaikille.

Viikonloppuna 7.-8.6.2024 järjestetään Turussa MUST-Festivaali, jossa on monipuolista ohjelmaa. Hankkeeseen voit tutustua tarkemmin verkkosivulla: must-project.fi