13.6.2018
Invalidiliitto järjestää kaksi tilaisuutta Porin SuomiAreenassa heinäkuussa.
SuomiAreena

Torstaina 19.7.

Invalidiliiton ”Napakymppi! Osatyökykyiset mahtavana mahdollisuutena” -keskustelutilaisuus järjestetään SuomiAreenassa torstaina 19.7. klo 11.30–12.30 Porin kaupungintalon pihalla.

Keskustelutilaisuudessa puhuvat presidentti Tarja Halonen, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen, Tapaturma- ja sairausinvalidien liiton toiminnanjohtaja Sari Laiho, ammattiopisto Luovin johtaja Hannu Koivula, Myö Hostelin toimitusjohtaja Jenny Närhinen ja kouluttaja, psykoterapeutti Riitta Malkamäki. Videon välityksellä kuulemme Finlandia-palkitun kirjailijan Juha Hurmeen sekä ammatillisten erityisoppilaitosten (Spesia ja Luovi) opiskelijoiden ajatuksia. Tilaisuuden juontaa Marjukka Havumäki

– Olen iloinen ja otettu, että tämän erityisesti vammaisille ihmisille tärkeän aiheen äärelle kokoontuu näin merkittävä joukko ihmisiä keskustelemaan. Esteitä, jotka ovat vammaisten ihmisten työllistymisen tiellä, on määrätietoisesti poistettava. Tätä edellyttää myös YK:n yleissopimus vammaisten henkilöiden oikeuksista, muistuttaa Invalidiliiton pääjohtaja Petri Pohjonen.

Vammaisten ihmisten työllisyysaste on alhaisempi kuin muulla väestöllä, joten yhdenvertaisuus ei vielä toteudu suomalaisessa työelämässä. Aihe koskettaa suomalaista yhteiskuntaa hyvin laajasti jo siksikin, että työllisyysasteen nostaminen on kansantaloudellisesti keskeinen tavoite. Invalidiliiton tilaisuudessa tarkastellaan työllistymiseen liittyviä monia haasteita ja pohditaan ratkaisukeinoja.

Monimuotoisuus työyhteisön voimavaraksi

– Monialainen yhteistyö sekä rakenteelliset ja asenteelliset muutokset ovat keskeisiä keinoja parantaa vammaisten ja osatyökykyisten ihmisten koulutus- ja työllistymismahdollisuuksia. Ennakkoluuloja vähentämällä ja tietoa lisäämällä luomme myönteistä asenneilmapiiriä ja madallamme rekrytointikynnystä. Jokaisella on oikeus työhön ja toimeentuloon sekä osallisuuteen yhteiskunnassa, sanoo Invalidiliiton yhteiskuntasuhdejohtaja Laura Andersson.

Hallituksen OTE-kärkihankkeen mukaan Suomessa on noin 600 000 osatyökykyistä henkilöä, jotka kokevat, että vamma tai sairaus vaikuttaa työhön tai työmahdollisuuksiin. Määritelmä ”osatyökykyinen” ei kuvaa tilannetta täsmällisesti, sillä vammaisten ja pitkäaikaissairaiden joukossa on myös täysin työkykyisiä henkilöitä. Viimeisimmän Taloustutkimuksen toteuttaman kyselyn mukaan itsensä työllistäviä vammaisia henkilöitä on Suomessa noin 2 200. Tämän lisäksi potentiaalisia yrittäjiä on noin 4 400.

Invalidiliiton kumppaneina keskustelutilaisuutta järjestämässä ovat Hengitysliitto, Tapaturma- ja sairausinvalidien liitto sekä SATAOSAA – Satakunnan mallit työllistymiseen ja osallisuuteen -maakuntakokeilu. Tilaisuus on avoin kaikille. Myös striimauksen kautta on mahdollisuus seurata keskustelua. Keskusteluun sosiaalisessa mediassa voi osallistua tunnisteilla #työkyky #työelämä #suomiareena.

Tiistaina 17.7.

Invalidiliitto järjestää yhteistyössä Canonin, Hanselin, Ilmarisen ja Veikkauksen kanssa sidosryhmätilaisuuden yritysten, valtionhallinnon ja kansalaisjärjestöjen toimijoille tiistaiaamuna 17. heinäkuuta.

– Tilaisuuden teemana on esteettömyys – millaisia toimenpiteitä eri sektoreilla on tehtävissä esteettömän Suomen hyväksi. Lanseeraamme esteettömyystyökalun, jonka avulla jokainen voi arvioida, kuinka hyvin asiat toteutuvat omassa toiminnassa ja missä pitäisi vielä parantaa. Esteettömyys koskee niin rakennettua ympäristöä kuin esimerkiksi palveluja, viestintää ja asenteita. Näkemyksemme mukaan esteettömyys olisi syytä kirjata ohjenuoraksi yritysten ja yhdistysten strategisiin asiakirjoihin, sanoo Invalidiliiton pääjohtaja Petri Pohjonen

SuomiAreena järjestetään Porissa 16.–20.7.2018. Tapahtuman teemoina ovat tänä vuonna turvallisuus, suvaitsevaisuus ja vastuullisuus.

Lisätietoja:
pääjohtaja Petri Pohjonen, petri.pohjonen@invalidiliitto.fi