Invalidiliiton puheohjelman puhujat lavalla Maailma kylässä -festivaaleilla
15.6.2023
Invalidiliitto oli näyttävästi mukana Maailma Kylässä -festareilla Suvilahdessa toukokuun lopulla. Festareille osallistuivat myös Invalidiliiton etiopialaisen kumppanijärjestön edustajat, jotka olivat Invalidiliiton kutsumina ensimmäistä kertaa Suomessa.

Invalidiliitto järjesti Maailma Kylässä -festivaaleilla yhdessä Vammaiskumppanuuden kanssa puheohjelman ”Haluamme Osallistua” – ”We want to participate. ” Kansainvälisen ohjelman teemana oli esteettömyys ja sen merkitys viiden eri henkilön näkökulmasta. Vammaisten henkilöiden oikeuksien asiantuntija Mina Mojtahedi moderoi keskustelua, johon osallistuivat Invalidiliiton etiopialaisen kumppanijärjestön DDI:n johtaja ja vammaisaktivisti Yosef Fekadu, DDI:n arkkitehti Mekdelawit Tesfaye, Invalidiliiton esteettömyysasiantuntija Johanna Hätönen sekä näkövammaisuuden kokemusasiantuntija Susanna Halme.  Puheohjelma on katsottavissa  kokonaisuudessaan suomeksi ja englanniksi tekstitettynä Invalidiliiton YouTube -kanavalla.

Invalidiliitolla oli myös oma osasto Maailma Kylässä -festareilla 27.–28.5. Osastollamme esittelimme kehitysyhteistyötämme Sambiassa ja Etiopiassa. Erityinen teemamme oli rakennetun esteettömyyden edistäminen yhteistyössä etiopialaisen kumppanijärjestömme kanssa osana ”Esteetön Etiopia kaikille” -hankettamme, jota ulkoasiainministeriö tukee. Toiminnastamme kiinnostuneita kävijöitä oli runsaasti, kiitos kaikille osastollamme käyneille!

Etiopialaiset vieraat tutustuivat esteettömyyteen Suomessa

Invalidiliitto kutsui etiopialaisen kumppanijärjestönsä edustajat viikoksi Suomeen vierailu- ja opintokäynnille toukokuun lopussa. Kumppanijärjestömme DDI:n johtaja Yosef Fekadu ja arkkitehti Mekdelawit Tesfaye olivat ensimmäistä kertaa Suomessa. Vierailuohjelman teemana oli rakennetun ympäristön esteettömyys Suomessa. Vierailukohteita olivat Invalidiliiton lisäksi mm. Aalto-yliopisto, Riesa Consultative Oy, ympäristöministeriö, Näkövammaisten liiton Iiris -keskus ja Spesia-ammattioppilaitos. Etiopialaisten vieraittemme ohjelma huipentui Maailma Kylässä -festareille.

Testasimme myös yhdessä vieraittemme kanssa julkisen liikenteen esteettömyyttä pääkaupunkiseudulla. Matkasimme pyörätuolilla liikkuvan Yosef Fekadun kanssa metrolla, bussilla, junalla ja ratikalla. Vierailusta kerrotaan lisää IT-lehden elokuun numerossa. Kuvia etiopialaisten vieraittemme viikosta Suomessa löytyy Invalidiliiton kehitysyhteistyön Instagram-tililtä.