26.9.2024
Invalidiliitto antoi liikenne- ja viestintäministeriölle lausunnon asemanhaltijuuteen liittyvien lakisääteisten tehtävien järjestämisestä. Liitto korostaa, että rautatieyrityksillä ja asemanhaltijoilla on oltava selkeät ohjeet vammaisten ja liikuntarajoitteisten henkilöiden sekä heidän henkilökohtaisten avustajiensa oikeudesta matkustaa ilman syrjintää.

EU-säädöksissä asemanhaltijalle on osoitettu rautatieliikenteen hallinnointiin ja erityisesti vammaisten matkustajien oikeuksiin liittyviä velvoitteita. Kansallisessa lainsäädännössä asemanhaltijan käsitettä ei ole täsmennetty tai otettu käyttöön, eikä asemanhaltijalle kuuluvia velvoitteita ole kaikilta osin annettu selkeästi minkään toimijan tehtäväksi. 

Invalidiliitto pitää välttämättömänä selkeyttää asemanhaltijoiden tehtäviä ja kannattaa toimintamallia, että avustaminen rautatieasemilla kuuluu yhdelle toimijalle. Oleellisinta on, ettei vastuutahoissa synny epäselvyyksiä, jonka seurauksena vammainen ihminen jäisi ilman tarvitsemaansa avustamista. Vastuutaho yhteystietoineen tulee olla asema-alueella ja aseman internet-sivuilla selkeästi matkustajien nähtävissä.  

Mikäli junassa tai asemalla ei ole saattamista varten koulutettua henkilöstöä tai asema on miehittämätön, on asemanhaltijoiden varmistettava, ettei vammaisten tai liikuntarajoitteisten henkilöiden oikeus matkustaa rautateitse esty. Asemalla tulee olla toimivia siirtymistä avustavia apulaitteita. On tärkeää, että matkustajilla on etukäteen tieto kaluston ja asemien esteettömyydestä sekä mahdollisista palvelutason puutteista.  

Riskien tunnistaminen, ennakointi ja matkustajien turvallisuus

Tällä hetkellä ei ole yksityiskohtaisesti määritelty, mitkä matkustajaturvallisuuteen liittyvät tehtävät ovat asemanhaltijan vastuualueelle kuuluvia. Vastuualueita tulee selkeyttää ja määritellä, mitkä turvallisuusseikat on huomioitava asemarakennuksen sisällä ja sen välittömässä lähietäisyydessä. Invalidiliitto muistuttaa, että esteettömyyden varmistaminen on merkittävä turvallisuutta parantava toimenpide. Asiassa on huomioitava myös esteettömyysdirektiivin tuomat velvoitteet. 

Matkustajan oikeuksia koskeva tieto on oltava saavutettavaa ja helposti löydettävissä. Invalidiliitto kannattaa ehdotusta matkustajaliikennekeskusten keskitetyistä yhteyspisteistä, joista liikuntarajoitteiset ja vammaiset henkilöt saavat matkaansa koskevaa tietoa ja palvelua. Poikkeustilanteissa tiedon kulku asemanhaltijoiden ja rautatieyritysten kesken sekä niiltä matkustajille tulee olla ajantasaista. 

Lähtökohtaisesti matkustajan tulee ilmoittaa avuntarpeestaan 24 tuntia ennen kuin apua tarvitaan. Invalidiliitto pitää tärkeänä, että rautatieyritysten ja asemanhaltijoiden on pyrittävä kaikin tavoin huolehtimaan avun antamisesta myös silloin, kun ilmoitusta ei ole tehty. Vammaisilla henkilöillä ja liikuntarajoitteisilla henkilöillä tulee olla mahdollisuus myös spontaaniin matkustamiseen yhdenvertaisesti muiden ihmisten kanssa.

Invalidiliiton lausunto asemanhaltijan tehtävien järjestämisestä Suomessa

Jaa sosiaalisessa mediassa