kuvituskuva.
14.10.2024
Invalidiliiton nuoret vaikuttajat osallistuivat lokakuun alussa vammaisjärjestöjen yhteiseen nuorten viikonloppuun Tampereella. Viikonlopun teemana oli meemeillä vaikuttaminen. Tapahtuma tarjosi meemikoulun lisäksi oivan mahdollisuuden tutustua muihin vaikuttamisesta kiinnostuneisiin nuoriin sekä vertaistukea ja yhteisöllisyyttä.

Nuorten vaikuttajien viikonloppu lokakuun alussa Tampereella toteutettiin kolmen vammaisjärjestön yhteistyönä. Järjestäjinä toimivat Invalidiliitto ry, TATU ry sekä Vamlas – vammaisten lasten ja nuorten tukisäätiö. Mukana viikonlopussa oli kymmenkunta eri tavoin vammaista tai harvinaissairasta nuorta ympäri Suomen. Nuoria yhdisti kiinnostus vaikuttamiseen sekä halu oppia lisää meemien mahdollisuuksista vaikuttamistyössä.

Meemeistä on moneen

Tapahtuman aikana toteutetun meemikoulun toteutuksesta vastasivat meemikulttuuria tutkineet ja siihen aktiivisesti itsekin osallistuneet meemikoulun rehtorit Saara Särmä sekä Jenna Jauhiainen. Ensin tutustuttiin siihen mistä meemeissä on oikein kyse ja millainen on niiden historia. Tämän jälkeen kuultiin mielenkiintoisena case-esimerkkinä Saara Särmän luoman All male panel -meemin tarina. Meemikoulun aikana harjoiteltiin yhdessä myös meemien tekemistä ohjatusti sekä saatiin ja annettiin palautetta työpajan aikana tehdyistä kuva- ja videomeemeistä.

Nuorten luomien meemien kautta avautui monenlaisia näkymiä osallistujien arkeen sekä mielenkiintoisia yhteisiä keskusteluja. Tärkeänä oppina meemikoulussa tuli myös se, että internet-meemien lukutaito ei ole koskaan vain yksilösuoritus, vaan yhteisen ymmärryksen vuoksi on tärkeää keskustella niiden merkityksistä. Tämä toimii hyvänä vastalääkkeenä myös verkossa esiintyvää vihapuhetta ja virheellistä tietoa vastaan. Meemien lukutaito on osa laajempaa medialukutaitoa, jota tarvitaan nykymaailmassa varsin paljon.

Tapahtuman viimeisenä päivänä kerätyssä palautteessa osallistujat kertoivat, että meemien käyttömahdollisuudet heille ovat varsin monet. Niiden tekemisellä voi olla itselle terapeuttinen merkitys sekä mahdollisuus saada ja antaa vertaistukea. Meemien kautta on voi tiivistää ja jakaa monenlaisia omia tuntoja, ajatuksia ja kokemuksia sekä lisätä ihmisten tietoisuutta laajemminkin vammaisten nuorten arjesta. Meemejä on mahdollista hyödyntää myös osana kokemustoimijuutta sekä erilaisissa ohjaamis- ja opetustilanteissa.

”Nykymaailmassa tarvitaan hyvin monenlaisia vaikuttamisen tapoja. Meemit voivat toimia yhtenä oivaltavana keinona edistää yhdenvertaisuutta ja ihmisoikeuksia. Toivon, että saamme jatkossa nähdä yhä enemmän myös vammaisaktivismia meemikulttuurissa”, toteaa yksi tapahtuman järjestäjistä ja Invalidiliiton nuorten vaikuttajien luotsaajana toimiva järjestöasiantuntija Hanna Lahti

Nuorten palautteiden mukaan parasta viikonlopussa oli muun muassa: “Vertaistuki, ihmiset, ohjaajat. Omasta arjesta karkaaminen.”, “Uuden oppiminen ja uudet ihmiset sekä ajatuksia herättävät keskustelut.” sekä “Vertaisuus ja vaikuttaminen erittäin tärkeän asian äärellä.”

Invalidiliiton nuorten vaikuttajien toiminta jatkuu loppuvuodesta vammaisjärjestöjen yhteisillä nuorten vaalivaikuttamisen työpajoilla. Mukaan toimintaan voivat tulla kaikki 18–29 -vuotiaat vaikuttamisesta kiinnostuneet nuoret aikuiset. Tavoitteena on yhdessä edistää yhdenvertaista ja esteetöntä Suomea. Lisätiedot hanna.lahti@invalidiliitto.fi