Euroopan unionin lippu
30.5.2024
Invalidiliiton EU-webinaarissa 28.5. keskusteltiin esteettömyydestä, ihmisoikeuksista ja tekoälystä. Kaikkia kannustettiin käyttämään äänioikeuttaan Euroopan parlamentin vaaleissa. Suomessa varsinainen vaalipäivä on sunnuntai 9.6.2024.

Pitkään europarlamentaarikkoina toimineet Miapetra Kumpula-Natri (SDP) ja Nils Torvalds (RKP) sekä Vammaisfoorumin puheenjohtaja Veera Florica Rajala keskustelivat Invalidiliiton yhteiskuntasuhdejohtaja Laura Anderssonin johdolla. Invalidiliiton visio ”yhdenvertainen ja esteetön Suomi” muuntui tilaisuuteen sopivammaksi tavoitelauseeksi ”yhdenvertainen ja esteetön Eurooppa”.

”Invalidiliiton EU-vaalitavoitepaperin ydinviesti on, että vammaisten ihmisten oikeudet on turvattava koko Euroopassa. On kyse sitten esteettömästä äänestämisestä, saavutettavista palveluista tai turvallisuuden varmistamisesta äkillisissä konfliktitilanteissa, vammaiset ihmiset on huomioitava nykyistä paremmin. YK:n vammaissopimus edellyttää vammaisten ihmisten ja heitä edustavien järjestöjen osallistamista”, totesi Andersson.

Vammaispalveluista päätetään kussakin jäsenmaassa, mutta monia vammaisten ihmisten elämän kannalta keskeisiä asioita linjataan unionitasolla. Nils Torvalds nosti esiin muovipillien kieltämisen, joka on kestävän kehityksen kannalta tärkeä päätös, mutta hyvin ongelmallista sellaisten ihmisten kannalta, jotka tarvitsevat pilliä jokapäiväisessä ruokailussaan. Veera Florica Rajala muistutti käteisen rahan tarpeellisuudesta digimaksamisen yleistyessä. Miapetra Kumpula-Natri korosti erilaisten ihmisten tarvitsevan erilaisia ratkaisuja ja että digitalisaatio etenee, vaikka väliaikaisia vaihtoehtoja onkin hyvä olla.

Nils Torvalds, Miapetra Kumpula-Natri ja Veera Florica Rajala

Tehokkaan vaikuttamistyön varmistamiseksi Kumpula-Natri ja Torvalds kannustivat vammaisjärjestöjä kutsumaan meppejä kylään, antamaan materiaalia ja vinkkaamaan ratkaisuehdotuksia. Kumpula-Natri korosti, että vammaisjärjestöjen kannattaa olla laaja-alaisia vaikuttamistyössään. ”Jos lobbaa vain sellaisten aiheiden äärellä, joissa mainitaan sana ”vammainen”, jää monta vaikuttamisen paikkaa käyttämättä.” Torvalds käänsi katsetta jo tulevalle parlamenttikaudelle ja kannusti hyödyntämään oma-aloitemietintöä, jonka käsittelyyn hän näkee valiokunnilla olevan syksyllä aikaa komission nimittämistä odoteltaessa. ”Mietinnössä voitaisiin kartoittaa tehtäväkenttää vammaisjärjestöjen näkökulmista.” Florica Rajala kiitti ideoista ja lupasi pohtia, voisiko näistä vinkeistä saada Vammaisfoorumin vaikuttamistyöhön vielä lisää pontta.

Invalidiliiton EU-vaalitavoitteet

Euroopan vammaisfoorumin (European Disability Forum) EU-vaalisivusto