Minun kuvani -kampanjan logon vieressä ylärivissä mustavalkoiset kuvat vaaleatukkaisesta naisesta, miehestä jolla on parta ja tummaihoisesta parrakkaasta miehestä. Alarivissä baskeripäinen nainen ja silmälasipäinen nainen.
14.11.2022
Sokeiden viikolla mennään joukolla someen. Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa pyörii Minun kuvani -kampanja, jossa tehdään sosiaalisen median kuvien kuvailusta tunnetumpaa.

Sosiaalinen media on tärkeä viestintäkanava myös näkövammaisille. Suuri osa somekuvista jää kuitenkin näkövammaiselle arvailujen varaan. Kysymys on saavutettavuudesta ja yhdenvertaisuudesta, joka on somessa helppo toteuttaa. Ratkaisu on lisätä kuviin vaihtoehtoinen teksti eli alt-teksti. 

Kaksikielisessä kampanjassa innostamme suomalaisia somekäyttäjiä kuvailemaan kuvansa sosiaalisessa mediassa ja haastamaan mukaan lähipiirinsä ja yhteistyökumppaninsa.  

Kampanjan keulakuvana on kuusi tunnettua suomalaista, jotka kuvailevat itsensä somessa julkaistavissa videoissa. Somekäyttäjät saavat tietää, mitä artisti Seksikäs-Suklaa, pääsihteeri, kirjailija Rosa Meriläinen, näyttelijä Alma Pöysti, pyörätuolikelaaja, paralympiamitalisti Henry Manni, somevaikuttaja Mona Bling ja Helsingin ex-apulaiskaupunginjohtaja ja Twitter-vaikuttaja Pekka Sauri kertovat omasta ulkonäöstään. 

Ohjeet siihen, kuinka alt-teksti laaditaan ja miten se lisätään kuviin eri somekanavissa löytyvät kampanjasivustolla www.minun-kuvani.fi.  

Kampanjan toteuttavat Näkövammaisten liitto ja Fördundet Finlands Svenska Synskadade yhteistyössä Invalidiliiton, Kynnyksen ja SAMSin kanssa. 

Kampanjaa voi seurata ja siihen voi osallistua Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä aihetunnisteilla #MinunKuvani, #MinBild, #SokeidenViikko #BlindVeckan.    

Tutustu kampanjasivuihin www.minun-kuvani.fi. 

Lisätietoa: Satu Juoperi, Näkövammaisten liitto, viestinnän asiantuntija, satu.juoperi@nkl.fi

Jaa sosiaalisessa mediassa