Invalidiliiton edustajia tapaamassa ministeri Lulu Rannetta
8.11.2023
Invalidiliiton edustajat tapaavat uuden hallituksen ministereitä ja keskustelevat heidän kanssaan ajankohtaisista vammaispoliittisista teemoista. Liikenne- ja viestintäministeriössä keskusteltiin siitä, mitkä seikat estävät vammaisten henkilöiden mahdollisuuksia liikkumiseen ja miten tilannetta voitaisiin kohentaa.

Sekä liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps) että Invalidiliiton delegaatio pitävät taksialan nykyistä tilannetta monin tavoin ongelmallisena. Vammaisten henkilöiden kuljetuspalveluista tulee paljon palautetta ja ministeriössä valmistellaankin ratkaisuehdotuksia.

”Monet vammaiset ihmiset kokevat nykyään taksikyydit epäluotettaviksi ja turvattomiksi. Onkin hyvä, että hallitusohjelmaan on kirjattu, että kuluttajien luottamusta taksiliikenteeseen vahvistetaan ja että vakiotaksin käyttöoikeuden edistämistä selvitetään. Toivomme asioiden etenevän ripeästi ja annamme mielellämme palvelujen käyttäjien näkemystä valmistelutyön tueksi”, sanoo Invalidiliiton yhteiskuntasuhdejohtaja Laura Andersson.

Taksiliikenteen lisäksi tapaamisessa keskusteltiin liikkumisesteisen pysäköintiluvan käytöstä yksityisillä pysäköintialueilla, esteettömästä julkisesta liikenteestä sekä niistä kannustimista, joita tarvitaan, jotta vammainen ihminen voisi hankkia vähäpäästöisen tai päästöttömän auton itsenäisen liikkumisen mahdollistamiseksi.

Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Rannetta olivat Invalidiliitosta tapaamassa Laura Anderssonin lisäksi toimitusjohtaja Janne Juvakka, sosiaali- ja terveyspolitiikan asiantuntija Riitta Saksanen sekä liittohallituksen puheenjohtaja Pirkko Kuusela.

Invalidiliiton huomioita liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranteelle (pdf)