kuvituskuva.
16.9.2024
Erätauko-säätiö järjestää yhdessä Ylen, Lahden kaupungin ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa Hyvin sanottu -keskustelufestivaalin Lahdessa Sibeliustalolla 27.–28.9. Invalidiliitto on myös mukana lauantaina 28.9. omalla keskusteluteemallaan.

Invalidiliiton järjestämää pop up -keskustelua "Miten puhua lapsen kanssa vammaisuudesta" luotsaavat Milla Ilonen ja Jenni Kuusela.

Mukana keskustelussa:

• Anna-Riitta Berg

• Hanna Lampi

• Jarmo Tiri

• Noora Talvitie

• Selda Demirtas

• Tiiatanita Hakalahti

Vammaiset henkilöt ovat Suomen suurin vähemmistö, joka kokee myös vähemmistöistä eniten syrjintää (Lähde: Yhdenvertaisuusvaltuutettu). Vammaisuutta on monenlaista ja usein vammaisuus voi näkyä ulospäin erilaisena liikkumisena, apuvälineiden käyttönä tai ulkonäkönormeista poikkeamisena, mikä usein tuntuu lisäävän muiden ihmisten ymmärryksen puutetta.

Syrjintä vammaisia henkilöitä kohtaan voi ilmetä esimerkiksi vihapuheena, huuteluna, ulkonäön tai liikkumistyylin haukkumisena. Yhteiskunnassa keskustelukulttuuri on kärjistynyt, mikä näkyy myös vammaisten henkilöiden kohtaamana ikävänä kommentointina.

Vammaisuudesta on tärkeä puhua ja laajentaa ihmisten ymmärrystä siitä. Kuka tahansa voi vammautua tai sairastua elämänsä aikana ja kuka vain voi saada vammaisen lapsen. Kehonormista poikkeaminen aiheuttaa stigmaa, jota on hyvä vähentää asiallisella keskustelulla, jotta jokainen vammainen lapsi ja nuori saa kasvaa ja kehittyä rauhassa. Haluamme kiinnittää huomiota siihen, miten vammaisuudesta tulisi puhua lasten kanssa, koska varhaisvuosien merkitys ja ymmärrys erilaisuudesta on kriittistä lapsen tulevan asennoitumisen ja ymmärryksen kannalta.

Pop up -keskusteluun osallistuva kasvatustieteen tohtori, yliopistonlehtori Hanna Lampi pitää tärkeänä sitä, että lapsen kanssa puhutaan  vammaisuudesta.

- On tärkeää puhua ihan kaikkien lasten kanssa ihmisten moninaisuudesta ja vammaisuudesta siksi, että yhteiskuntamme on yhteinen, ja ymmärrys lisää empatiaa ja sosiaalista kestävyyttämme. Kun ihmiskuva on hieman laveammalla pensselillä maalattu ja tanssiin kutsutaan kaikki, on meidän kaikkien helpompi hyväksyä itsemme puutteinemme ja kummallisine piirteinemme. Kilpailuun ja suorittamiseen keskittynyt yhteiskuntamme menettää paljon, jos seuraavat sukupolvet eivät opi meitä luontevammin näkemään esimerkiksi työpaikoilla koko ihmiskirjolla olevan annettavaa. Yhdenvertaisuuden, esteettömyyden ja inklusiivisen osallisuuden kokemisen tulisi alkaa varhaiskasvatuksesta, harrastuksista ja naapurustosta. Onneksi lapsille tämä ei edes ole mikään juttu – heidän maailmaansa mahtuu erilaisia apuvälineitä, kommunikointikeinoja ja tukitoimia – kunhan leikki on mahdollista kaikille!

Festivaali rakentuu kolmenlaisista keskusteluista: julkisista, luottamuksellisista ja pop up -keskusteluista. Festivaalin päälavalla järjestetään julkisia keskusteluja, jotka Yle myös välittää eri kanavien kautta, nyt myös Jodelissa. Festivaalialueella järjestettäviin pop up -keskusteluihin pääsevät osallistumaan kaikki festarikävijät. Katso koko festivaaliohjelma Ylen sivuilta.

Invalidiliiton pop up -keskustelua ei lähetetä verkon välityksellä, joten tervetuloa paikan päälle keskustelemaan!