Kuvituskuva
5.9.2024
Lakiesitys vammaispalvelulain soveltamisalan tarkentamisesta on parhaillaan STM:n valmistelussa. Keväällä 2024 esitellyn lakiluonnoksen perusteella Invalidiliitto arvioi, että nyt valmistelussa oleva lakiesitys olisi vammaisten ihmisten perusoikeuksien ja välttämättömien vammaispalvelujen toteuttamisen näkökulmasta parempi kuin vuonna 2023 hyväksytty vammaispalvelulaki. Laki kaipaa kuitenkin vielä täsmentämistä.

Invalidiliitto muistuttaa, että fyysisesti vammaisten ihmisten on saatava myös jatkossa yksilöllisten tarpeiden mukaisia välttämättömiä vammaispalveluita itsenäisen elämän ja osallisuuden varmistamiseksi YK:n vammaissopimuksen edellyttämällä tavalla.

Vuonna 2023 hyväksytyn vammaispalvelulain soveltamisala määrittelee vammaisen henkilön huomattavasti laajemmin kuin tällä hetkellä voimassa oleva vammaispalvelulaki. Vuonna 2023 hyväksytyn lain soveltamisalan mukaisesti vammaispalveluiden piiriin kuuluisi arviolta 12–25 % väestöstä (tällä hetkellä noin 2,5 %). Invalidiliitto onkin esittänyt lain soveltamisalan täsmentämiseksi lakiin termejä ”vaikeavammaisuus”, ”olennainen toimintarajoite” ja ”etenevä vamma tai sairaus”. Tälle täsmennykselle saa selkänojaa YK:n vammaisyleissopimuksesta.

Vammaispalvelulaissa on pääosin kyse vammaisten ihmisten subjektiivisista oikeuksista, joista he ovat erityisen riippuvaisia, jotta he voivat elää itsenäistä elämää ja osallistua yhdenvertaisesti muiden kanssa yhteiskuntaan. On itsestään selvää, että ketään ei saa jättää palveluiden ulkopuolelle. On poliittinen ratkaisu, missä määrin palveluita toteutetaan erityislainsäädännön, eli vammaispalvelulain subjektiivisten oikeuksien turvin. "Tarvitaan täsmällinen laki, joka vastaa vammaisten ihmisten yksilöllisiin tarpeisiin käytännössä. Lain täsmentäminen helpottaisi sen soveltamista ja mahdollistaisi perusoikeusherkän vammaispalvelulain tarkkarajaisen toteutumisen", Invalidiliiton juristi Henrik Gustafsson tiivistää.

Invalidiliitto toivoo, että STM on lainvalmistelussaan huomioinut keväällä saamansa lausuntopalautteen, jotta pian annettava perusoikeusherkkä lakiesitys olisi tarkkarajainen, turvaten vammaisille ihmisille heidän välttämättä tarvitsemansa palvelut. Invalidiliitto perehtyy hallituksen esitykseen ja muodostaa siitä tarkemman kantansa, kun esitys tulee julkiseksi.

https://www.invalidiliitto.fi/ajankohtaista/vammaispalvelulain-soveltamisalaa-tasmennettava (uutinen 31.5.2024)