Lasten vanhemmista noin 40 prosenttia oli tyytymättömiä oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteutumiseen ja avun saamiseen koulupäivän aikana. Tuki koulussa toteutui epäyhdenvertaisesti, vaihtelevasti ja monin paikoin puutteellisesti. Noin puolet vanhemmista koki, ettei heidän lapsensa ollut saanut oikea-aikaisesti tukea ja että heille vanhempina jäi suuri vastuu lapselle sopivien tukitoimien järjestämisestä.
Koulunkäynninohjaajia oli liian vähän ja heidän vaihtuvuutensa oli suurta. Noin 40 prosenttia vanhemmista koki, että opettajilta ja koulunkäynninohjaajilta puuttui osaamista vammaisten oppimisen tukemisessa. Koulunkäynninohjaajien ja opettajien vaihtuminen sekä erityisopettajien puute vaikuttivat ratkaisevasti oppimisen tuen laatuun ja sisältöön. Monet vanhemmat kuvailivat miten lapsen koulusuoritukset, viihtyvyys ja mieliala paranivat huomattavasti, kun he saivat asiantuntevaa, yksilön huomioivaa opetusta.
Apuvälineiden käytössä oli vaihtelua: joskus niitä ei käytetty, koska käyttöä ei osattu, opettaja ei suuressa opetusryhmässä ehtinyt paneutua yksilöllisesti lapsen apuvälineen käyttöön tai lapsi itse ei halunnut käyttää apuvälinettä esim. leimautumisen pelossa. Koulut eivät välttämättä myöskään pyynnöistä ja ammattilaisten suosituksista huolimatta olleet hankkineet suositeltuja apuvälineitä ja vanhemmat joutuivat itse hankkimaan niitä.
Melu ja ahtaat tilat olivat haasteellisia useimmille vammaisille ja toimintarajoitteisille lapsille. Esimerkiksi erilaisia liikkumisen apuvälineitä oli vaikea sijoittaa niin, että ne olivat lapselle parhaalla mahdollisella tavalla käytössä tai että niille oli joku selkeä säilytyspaikka.
Yhtenä tärkeimmistä asioista vanhemmat toivat esille sen, että esteetön ja aistiesteetön, hyvin suunniteltu oppimisympäristö tukee kaikkien lasten oppimista ja säästää kustannuksia. Olisi tärkeää huomioida esteettömyys jo koulujen rakentamiseen tai remontoinnin suunnitteluvaiheessa ja konsultoida esteettömyysasiantuntijoita ja vammaisjärjestöjä.
Vammaisfoorumin ja Ihmisoikeuskeskuksen kysely perusopetuksessa olevien vammaisten ja toimintarajoitteisten lasten huoltajille toteutettiin vuodenvaihteessa 2020–2021. Kyselyyn vastasi 595 vanhempaa. Kysely toteutettiin suomeksi ja ruotsiksi. Invalidiliitto on Vammaisfoorumin jäsen.
Lue Vammaisfoorumin sivuilta raportti koulukyselyn tuloksista.