Vasemmalla runsas kukka-asetelma, jonka vieressä Ihmisoikeuskeskuksen punainen roll-up
14.10.2019
Invalidiliitto osallistui Ihmisoikeuskeskuksen järjestämään Vanhusten oikeudet -seminaariin eduskunnan Pikkuparlamentissa.

Seminaarissa jaettiin ajankohtaista tietoa vanhusten oikeuksien toteutumisesta ja sen tilasta. Seminaarin pääteemoina olivat vanhusten oikeuksien toteutuminen sosiaali- ja terveyspalveluissa ja vanhusten itsemääräämisoikeus ja osallisuus yhteiskunnassa.

Puhujina seminaarissa kuultiin alan keskeisiä asiantuntijoita muun muassa Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta, sosiaali- ja terveysministeriöstä, oikeusasiamiehen kansliasta sekä järjestöistä ja yliopistoista.

– Tilaisuus herätti paljon ajatuksia. On hämmentävää, miten yhteneväiset kokemukset toiseudesta ja arvottomuudesta sekä lain tavoitteiden toteutumattomuudesta näkyvät samankaltaisina myös vaikeimmin vammaisille, jotka ovat toisen henkilön avun varassa, totesi Invalidiliiton lakimies Elina Nieminen.

Niemisen mielestä vaikeimmin vammaisten tilanne on samankaltainen kuin monissa vanhuuden hoitoon ja kohtaamiseen liittyvissä tilanteissa.

– Yhtä laajaa ja syvällistä tutkimuksellista keskustelua tarvittaisiin myös vammaisten ihmisten oikeustilasta, sanoi Nieminen.

Tilaisuudessa oli myös läsnä Vammaistutkimuksen apulaisprofessori Hisayo Katsui Helsingin Yliopistosta, joka kertoi ohjaavansa ensimmäistä väitöskirjatutkimusta vammaisten vanhusten oikeuksista. Katsui oli hyvin innostunut tutkimuksesta, vaikkakin tuloksia saamme vielä odottaa muutamia vuosia.

Vanhusten oikeudet -seminaarissa  apulaisprofessori Hisayo Katsui ja Invalidiliiton lakimies Elina Nieminen

Seminaarin esitykset löytyvät Ihmisoikeuskeskuksen sivuilta >>