Invalidiliitto piti lausunnossaan hyvänä sitä, että esitys täsmentää kaikkien liikennemuotojen matkustajien ja kuluttajien valitusteitä ja Liikenteen turvallisuusviraston (Trafin) toimivaltaa valvoa vammaisten ja liikuntarajoitteisten matkustajien oikeuksien toteutumista.
Lisäksi Invalidiliitto korosti, että liikennepalvelujen digitalisaatiossa on tärkeää huomioida kaikille eri käyttäjäryhmille sopiva suunnittelu. Lähtökohtana ja edellytyksenä tulee olla esteettömät ja kaikille käyttäjäryhmille saavutettavat liikenteen sähköiset palvelut. Ja lisäksi tarvittaessa tulee saatavilla olla myös henkilökohtaista neuvontaa ja avustamista.
Katkeamaton matkaketju MaaS-palveluissa edellyttää sitä, että myös tiedot kaluston esteettömyydestä ja mahdollisista lisäpalveluista on kirjattu ja tiedotettu. Esteettömästä palvelusta ei ole hyötyä, jos tieto siitä ei ole esteettömästi saatavilla. Liikennepalveluiden esteettömyyden kannalta oleellista on se, että koko matkaketjun esteettömyys huomioidaan esteettömän liikkumisympäristön lisäksi.
Lisätietoja: Tiina Lappalainen, Invalidiliitto, 040 8257 904, tiina.lappalainen@invalidiliitto.fi ja Elina Nieminen, Invalidiliitto, 09 613 191, elina.nieminen@invalidiliitto.fi.
Lue koko Invalidiliiton lausunto liikenteen palvelulain II-vaiheesta >>