Julkinen terveydenhuolto vastaa perustason apuvälineiden lisäksi pääosin yksilölliseen käyttöön valmistetuista henkilökohtaisista ns. vaativista lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineistä. Niiden saamiseen tarvitset
Tällaisia apuvälineitä ovat esimerkiksi
Tarpeelliseksi todettu apuväline ja opastus sen oikeanlaiseen käyttöön tulee järjestää kohtuullisessa ajassa, jotta apuvälinettä tarvitsevan toimintakykyä voidaan tukea oikea-aikaisesti. Kiireettömän suunnitelman tekemiseen perusterveydenhuollossa on asetettu kolmen kuukauden enimmäisaikaraja ja kiireettömässä erikoissairaanhoidossa kuuden kuukauden enimmäisaika.
Apuvälineet sekä niiden sovitus, uusiminen ja huolto ovat käyttäjälle maksuttomia asiakasmaksulain perusteella.
Apuvälineen hakeminen ja apuvälinetarpeen arviointi
Apuvälineen sovitus ja kokeilu
Apuvälineen luovutus käyttöön, käytön ohjaus ja seuranta
Apuvälineen huolto ja korjaus
Apuvälineen palautus
Tarvittaessa apuvälinepäätöksen tekemiseen voi osallistua myös moniammatillinen tiimi eli esimerkiksi yhteistyössä apuvälineyksikön työntekijä, oma terapeutti, henkilökohtainen avustaja ja/ tai kotihoito, jotka tuntevat apuvälineen hakijan toimintaympäristön.
Apuvälineratkaisu perusteluineen tulee liittää potilasasiakirjoihin ja kirjata esim. kuntoutussuunnitelmaan.
Apuvälineratkaisu tulee aina tehdä yksilöllisesti ja perustellen.
Lue lisää apuvälineistä ja niiden hankkimisesta hyvinvointialueesi nettisivuilta.
Apuvälinetarpeen arvion jälkeen siirrytään apuvälineen sovitukseen. Sovituksen ja kokeilun tavoitteena on löytää apuvälineen hakijalle yksilöllisiin tarpeisiin, toimintakykyyn ja toimintaympäristöön parhaiten soveltuva apuväline. On hyvä kokeilla useampaa kuin yhtä apuvälinemallia omille mitoille säädettynä. Näin mallien väliset erot tulevat esiin ja itselle löytyy toimivin malli.
Apuvälineen valinta tehdään yhteisymmärryksessä apuvälineen hakijan tai tarvittaessa hänen laillisen edustajansa, läheisensä tai omaisensa kanssa. Jo ennen apuvälineen valintaa apuvälineen hakijalle on annettava tietoa apuvälineen valintaan liittyvistä vaihtoehdoista ymmärrettävällä tavalla.
Kun apuväline luovutetaan, tulee apuvälineen luovuttavan tahon huolehtia siitä, että apuvälineen käyttäjä saa riittävän ohjeistuksen apuvälineen käytöstä. Lisäksi apuvälineen mukana pitää olla kirjalliset käyttö- ja huolto-ohjeet sekä julkisesta terveydenhuollosta lainattavien apuvälineiden mukana lainaustosite.
Apuvälineen käytön ohjauksella varmistetaan, että käyttäjä hallitsee apuvälineen tarkoituksenmukaisen ja turvallisen käytön. Tarvittaessa ohjaustilanteeseen voi ottaa mukaan myös jonkun omasta tukiverkostosta. Käyttöä on hyvä harjoitella myös omissa toimintaympäristöissä sekä erilaisissa olosuhteissa tarvittaessa esimerkiksi ammattilaisen kanssa.
Apuvälineen käyttäjän vastuulla on huolehtia apuvälineen päivittäisistä ja säännöllisistä ylläpidollisista toimenpiteistä. Näitä ovat esimerkiksi apuvälineen puhdistaminen, oikeasta rengaspaineesta huolehtiminen sekä jarrujen toimivuuden tarkistaminen.
Mikäli apuvälineessä on huolto- tai korjaustarvetta tai apuväline ei enää vastaa käyttötarkoitustaan, ole yhteydessä apuvälineen luovuttaneeseen tahoon.
Joillekin apuvälineille, kuten sähköpyörätuolille ja sähkömopolle, on määritelty määräaikaishuoltovelvoite valmistajan ohjeissa. Niille voidaan järjestää huoltoja ja määräaikaistarkistuksia. Valmistajan apuvälinekohtaista huolto-ohjelmaa tulee aina noudattaa. Apuvälineen käyttö tulee suunnitella siten, että kunnossapito on mahdollista toteuttaa apuvälineen valmistajan antamien ohjeiden mukaisesti.
Huollon ja korjauksen maksut
Julkisen terveydenhuollon apuvälineen korjaus- ja huoltopalvelut ovat käyttäjälle maksuttomia.
Kooltaan suurien ja painavien apuvälineiden (esim. sähkösäätöinen sänky) kuljetuksen järjestämisestä ja kuljetuskustannuksista vastaa terveydenhuollon toimintayksikkö. Kuljetuksen järjestämisestä ja vastuusta on hyvä sopia yksilöllisen tilanteen mukaan.
Apuvälineen käyttäjän vastuu huollosta ja niiden kustannuksista
Apuvälineen kuljetus korjaukseen ja huoltoon on ensisijaisesti asiakkaan vastuulla silloin, kun se on mahdollista tavanomaisin keinoin, eikä aiheuta ylimääräisiä kustannuksia.
Päivittäisessä suoriutumisessa välttämättömän apuväline, kuten esimerkiksi liikkumisen apuväline, tulee huoltaa ja korjata viivytyksettä. Odotusajaksi on mahdollista saada korvaava apuväline, jos huolto tai korjaus pitkittyy.
Jos tilaat huollon tai korjauksen ulkopuoliselta, muulta kuin apuvälineen luovuttaneelta taholta ja ilman sopimusta tai lupaa, korvaat kustannukset itse.
Muuttoon liittyvä lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineen kuljettaminen ja siihen liittyvät kustannukset kuuluvat apuvälineen käyttäjän vastuulle. Muuton yhteydessä kannattaa varmistaa, että sinulle myönnetyt apuvälineet tulee kirjattua uudella paikkakunnalla apuvälineyksikön järjestelmään.
Tutustu Invalidiliiton TuleApu-hankkeen Pyörätuolin kunnossapito-oppaaseen.
Mikäli apuväline on annettu lainaksi, tulee se palauttaa mahdollisimman pian silloin, kun se on käynyt tarpeettomaksi. Näin on mahdollista saada käyttökuntoiset apuvälineet uudelleen käyttöön. Olethan yhteydessä apuvälineen luovuttaneeseen tahoon.
Luovutustilanteessa käyttäjälle tulee kertoa apuvälineen palautuksesta
Aina apuväline ei välttämättä ole oikea ratkaisu hakijan tilanteeseen. Mikäli apuvälinettä ei luovuteta, on tärkeää, että hakijan kanssa käydään palautekeskustelu perusteluineen ja pohditaan, miten toimintakykyä voidaan tukea muilla keinoin.
Terveydenhuollon kautta myönnettyjen apuvälineiden tarpeen arviointiin ja hankintaan liittyvät päätökset ovat hoitopäätöksiä, jotka kirjataan potilasasiakirjoihin ja/tai hoito- ja kuntoutussuunnitelmaan. Pyydä kirjaamaan myös omasta näkemyksestäsi poikkeavat tai toteuttamatta jätetyt päätökset asiakirjoihin.
Hoitopäätöksistä ei ole varsinaista valitusoikeutta, terveydenhuollon ammattilaisen tehtävänä on neuvoa ja ohjata asian jatkokäsittelyyn.
Jos olet tyytymätön saamaasi apuvälineratkaisuun tai -päätökseen:
Jos tarvitset apua päätöksesi muuttamisessa, voit ottaa yhteyttä kyseisen toimintayksikön potilasasiavastaavaan. Hän neuvoo, miten voit selvittää asiaasi hoitopaikassa. Hän myös avustaa sinua tarvittaessa muistutuksen tai kantelun tekemisessä.
Lue lisää muutoksenhausta terveydenhuollossa Invalidiliiton sivuilta.
Jos olet vammautunut tapaturmaisesti, esimerkiksi liikennevahingossa tai työtapaturmassa, vakuutusyhtiö korvaa apuvälineitäsi. Sinun kannattaa tarkistaa omasta vakuutusyhtiöstäsi apuvälineen korvaamiseen ja hankintaan liittyvät käytännöt. Usein apuvälineet luovutetaan julkisen terveydenhuollon apuvälineyksiköstä, jossa apuvälineen tarve arvioidaan. Apuvälineyksikkö laskuttaa kulut vakuutusyhtiöltä jälkikäteen.
Lue lisää apuvälineistä Invalidiliiton sivulta.
Sinua voisi kiinnostaa myös
Apuvälineet ylläpitävät toimintakykyä