Elämässä tapahtuu kaikenlaista. Joku vammautuu tai sairastuu, jolloin askelmerkit eteenpäin ovat kullanarvoisia. Toisella tuen tai palvelun tarve muuttuu. Kolmannella on kokonainen ongelmavyyhti, joka vaikeuttaa osallistumista, liikkumista tai muulla tavoin täysipainoista elämää. Näissä ja monissa muissa tilanteissa neuvonta tulee apuun.
Invalidiliitolle neuvonta on yksi ydintehtävistä. Se on palvelua vammaisille ihmisille ja muille tietoa tarvitseville elämän eri vaiheissa ja tilanteissa.
Neuvonnan tarve ei ole vähenemässä. Yksi syy siihen on yhteiskunnan ja lainsäädännön muuttuminen. Maakunta- ja sote-uudistus muuttaa toteutuessaan vammaisten ihmisten palvelujen järjestämistapaa. Jo muutos itsessään saa aikaan epävarmuutta ja kysymyksiä.
Siksi kehitämme neuvontapalveluamme. Jo nyt olemme lisänneet viikoittaista puhelinpalveluaikaamme. Torstai-iltapäivien lisäksi neuvontaa saa puhelimitse nyt myös tiistai-iltapäivisin. Yhteyttä voi ottaa myös sähköpostitse, mihin aikaan hyvänsä. Digissä on hyötynsä, mutta moni kaipaa ja tarvitsee silti mahdollisuuden henkilökohtaiseen keskusteluun henkilökohtaisessa asiassaan.
Neuvontapalvelu on tärkeää paitsi vammaisille ihmisille, myös Invalidiliitolle. Sen kautta saamme jatkuvasti tietoa vammaisten ihmisten arjen haasteista kautta Suomen. Tätä tietoa käytämme vaikuttamistoiminnassamme. Neuvonnan kautta esiin tulleet yksityiskohdat ja moninaiset tilanteet ovat rakennuspuita sille, että pystymme viestimään asioista vaikuttavasti ja viemään niitä eteenpäin päätöksentekijöille.
Neuvonnassa tieto vaihtuu siis kahteen suuntaan. Neuvoa tarvitseva ihminen saa apua ja me saamme toimintaamme varten tietoa elävästä elämästä. Tällä tavoin rakennamme jatkuvasti asiantuntijuuttamme ja entistä yhdenvertaisempaa ja esteettömämpää Suomea.