Hero image
Istuva henkilö tutkii kämmentietokoneen näytöltä verkkosivua.
Kirjoittanut Sinikka Winqvist 29.10.2024
Sosiaalisen median merkitys työelämässä on kasvanut huomattavasti viime vuosina, ja yhä useammat ihmiset hyödyntävät somea ansaintamahdollisuuksien luomiseksi ja uran rakentamiseksi.

Sosiaalisen median alustoista, kuten Instagramista, TikTokista ja YouTubesta on tullut keskeinen osa ihmisten päivittäistä elämää. Samalla niiden kautta on syntynyt uusia mahdollisuuksia ansaita ja työllistää itsensä. Sosiaalisen median brändäys voi luoda urapolkuja myös vammaiselle henkilölle. 

Mitä on sosiaalisen median brändäys?

Sosiaalisen median brändäys tarkoittaa sitä, että yksityishenkilö rakentaa ja hallinnoi omaa brändiään sosiaalisen median kanavissa. Henkilöbrändiä voi kehittää haluamaansa suuntaan, sen avulla voi rakentaa asiakassuhteita tai luoda itselleen jopa ammatillista uraa. Menestyvän henkilöbrändin ytimessä on tunnistettava sisältö, joka houkuttelee seuraajia ja sitouttaa heidät seuraamaan henkilöä. 

Somebrändäyksen mahdollisuudet

Sosiaalinen media tarjoaa monia mahdollisuuksia ansaita rahaa ja työllistää itsensä. Yksi yleisimmistä tavoista ansaita rahaa sosiaalisen median avulla on vaikuttajamarkkinointi. Sosiaalisen median vaikuttajat rakentavat seuraajakunnan ja tuottavat sisältöä itse tai esittelevät yritysten tuotteita ja palveluja tavalla, joka tavoittaa ja sitouttaa heidän yleisönsä seuraamaan vaikuttajan sivustoa.  

Monet yritykset tekevät yhteistyötä vaikuttajien kanssa näkyvyyden lisäämiseksi ja tuotteiden tai palveluiden mainostamiseksi. Kun seuraajamäärä ja sitoutuminen kasvavat, myös vaikuttajalle tarjottavien yhteistyösopimusten arvo nousee.

Sosiaalinen media on siis loistava alusta henkilöbrändäykseen. Vaikuttajat voivat hyödyntää somea esitelläkseen omaa osaamistaan, kokemuksiaan ja saavutuksiaan tai hyödyntää omia laajoja verkostojaan esittelemällä muiden yritysten tuotteita. Monet yrittäjät ovat luoneet liiketoimintansa sosiaalisen median varaan. He myyvät tuotteita tai palvelujaan suoraan yleisölleen somekanavien kautta.

Sisällöntuotanto on siis itsessään mahdollinen keino ansaita lisätuloja ja siitä voi rakentaa jopa kokopäiväisen työn. Sisällöntuottajat voivat luoda esimerkiksi blogikirjoituksia, videoita, podcasteja, kuvia ja infografiikkaa. Hyvin tuotettu ja kohderyhmään vetoava sisältö voi houkutella sponsoreita, yhteistyökumppaneita ja mainostuloja. 

Invalidiliitto on mukana ESR+ yhteishankkeessa Me osataan! Omilla taidoilla työelämään. Hanke järjestää lauantaina 16.11.2024 sparrauspajan somebrändäyksestä - jos aihe kiinnostaa, niin ilmoittaudu mukaan lauantain ohjelmaan!

Tekstin tuottamisessa on hyödynnetty tekoälyä.

 

Jaa sosiaalisessa mediassa