Minulle tulee säännöllisesti yhteydenottoja taksipalveluiden erilaisista haasteista asiakkaille. Kun esimerkiksi kerrotaan vaikeuksista siirtää pyörätuolia käyttävä ihminen isoon esteettömään autoon, niin tällöin mielessäni mietin, miten tämä on mahdollista?Takseissahan on asianmukaiset laitteet turvalliseen siirtymiseen sekä pyörätuolin ja matkustajan asianmukaiseen kiinnittämiseen matkan ajaksi.
Liikkumisesteisen pysäköintitunnuksen käytössä ei ole ehkä keksitty ihan ikiliikkujaa mutta ainakin kierrätyksen ideologiaa hyödynnetään kiitettävästi. Tämä toimikoon johdantona aiheeseeni, joka on liikkumisesteisen pysäköintitunnuksen, entisen vammaisen pysäköintiluvan väärinkäyttö.
Liikkuminen on ihmisen luonnollinen perusoikeus ja oikeastaan osallistumisen edellytys. Liikkumisvapauden täysimääräinen käyttäminen edistää vammaisen ihmisen itsenäistä elämää ja itsemääräämisoikeutta, jotta vammainen henkilö voi elää omannäköistä eloisaa elämää.
Liikennemarkkinat ovat myllerryksessä. Nyt heinäkuun alussa 2018 voimaan tuleva liikennepalvelulaki purkaa taksiliikenteen hintasääntelyn ja vapauttaa taksiluvat kilpailulle.
Trafi on antamassa määräysluonnosta esteettömästä ajoneuvosta.
Laki liikenteen palveluista muuttaa vammaisten ihmisten liikennepalveluita merkittävissä määrin.
Invalidiliiton teettämässä jäsenkyselyssä taloudellisesta ja sosiaalisesta yhdenvertaisuudesta kävi ilmi, että puolella kyselyyn vastanneista oli vaikeuksia maksaa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja ainakin ajoittain. Suurin osa vastaajista oli eläkkeensaajia. Tämä kertoo mielestäni siitä, että eläke ei aina riitä kattamaan kaikkia pakollisia menoja ja niiden lisäksi erilaisia asiakasmaksuja.