Ihan sama? -podcast jakso 6: Koulukokemuksia
"Koulumaailma pitää olla kaikille saavutettava."
Milla Ilonen ja Osku Timonen keskustelevat omista koulukokemuksistaan ja miettivät, miten tärkeä rooli opettajilla, koulukavereilla ja myös kannustavilla vanhemmilla on? Entä miten yhdenvertaisuus toteutuu koulussa? Kolmekymppiset Milla ja Osku ovat yhdenvertaisuusvaikuttajia ja he ovat muun muassa olleet mukana Invalidiliiton nuorisotoiminnassa.
Sekä Milla ja Osku ovat päässeet pitkälle elämässä, mutta mistä se juontuu? Koulu ja kannustavat vanhemmat ovat olleet tärkeitä. Vanhemmat ovat tehneet vammasta normaalin asian. Aika usein vanhemmille ehdotetaan, että vammainen lapsi laitetaan erityiskouluun. Tämä ei välttämättä ole aina paras ratkaisu. Inkluusio tarkoittaa sitä että kaikki lapset voivat käydä koulua samassa paikassa. Vammaisilla lapsilla on usein erilaisia tuen tarpeita, mutta ne pitäisi voida järjestää peruskoulussa.
Se että pääsee joka paikkaan, voi vähentää myös kiusaamista. Vammaisuus sinällään ei tarkoita sitä, että automaattisesti kiusataan.
Koulussa vahvistavia tekijöitä ovat luokka ja opettajat. Luokassa kannattaa myös puhua avoimesti vammaisuudesta. Myös vammaisen lapsen oma asenne on tärkeää: rohkeus osallistua. Varhaisella inkluusiolla on vaikutusta ei-vammaisiin lapsiin, jotka voivat olla aikuisina esim. työnantajia.
Ikätoverisuhteet ovat tärkeitä vammaisille lapsille. Ja että vammainen lapsi voi myös osallistua leikkeihin ja vaikka liikuntaan. Nykyään on paljon mm. soveltavan liikunnan välineitä.